about-us-collaboration-community-872955

Świadczeń pozapłacowych z roku na rok przybywa. Pracownicy mają do wyboru nie tylko karnety na siłownię, dofinansowanie do kursów językowych czy bilety do kina, ale także chętnie sami decydują co dostaną jako dodatek do pensji. System kafeteryjny pozwala na dopasowywanie benefitów do rzeczywistych potrzeb pracowników i dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

Co to jest system kafeteryjny i jak działa?

System kafeteryjny to pojęcie pochodzące od hiszpańskiego słowa cafeteria”, które oznacza samoobsługową restaurację. W tym przypadku, zamiast możliwości wyboru z szerokiej oferty dań, pracownik otrzymuje określoną pulę punktów lub jakąś kwotę, którą może wymienić na takie świadczenia jakie sam wybierze.

Takie rozwiązanie oferuje wachlarz gotowych benefitów z rożnych lokalizacji oraz dziedzin, pozwalając pracownikom samodzielnie wybierać najbardziej atrakcyjne świadczenia. Co ważne, to pracodawca ma wpływ na to jakie benefity będą dostępne w systemie kafeteryjnym dla zatrudnionych w jego firmie. W większości przypadków, pracownik zarządza swoimi punktami poprzez platformę internetową, w ramach której posiada swoje indywidualne konto. Taki system pozwala na łatwą kontrolę budżetową nad benefitami oraz na korzystanie z niego w dowolnym miejscu i czasie.

adults-agreement-beverage-567633

Elastyczność to klucz do zadowolenia pracowników

Systemy kafeteryjne mogą być bardzo dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia pracownika, ale i pracodawcy. Dlaczego? Przede wszystkim lista świadczeń zależy od danej firmy oraz od przeznaczonego na ten cel budżetu. Elastyczność takiego systemu pozwala modyfikować ofertę na bieżąco oraz dostosowywać ją do zmian na rynku pracy czy sytuacji finansowej danej organizacji. Pracownicy mogą sami zdecydować czy taki rodzaj dofinansowania wykorzystają na wybrany pakiet ubezpieczenia, dodatkowe szkolenia, kursy językowe, bony żywieniowe, karty na książki czy bilety do teatru lub kina. Pozwoli to utrzymać wysoki poziom zadowolenia zatrudnionych, którzy nie będą musieli już dłużej przyjmować benefitów pozapłacowych, które zostały z góry im przydzielone i rozdysponowane. Jeśli nie będą mieli w zamiarze korzystać z karnetu na siłownię, bez problemu wykorzystają punkty w wybrany przez siebie sposób.

Odmienne gusta i oczekiwania zatrudnionych? To nie problem

Decydując się na takie rozwiązanie w danej organizacji warto przeanalizować wszystkie korzyści z niego płynące. Wybierając system kafeteryjny wpływamy na budowanie wizerunku opiekuńczego pracodawcy. Zwiększa się poziom lojalności pracowników oraz poziom zadowolenia. Oferowanie preferencyjnych warunków oferowanych usług wpływa także na proces rekrutacji nowych pracowników. Stworzenie systemu benefitów opartego na rzeczywistych oczekiwaniach pracowników pozwoli na uzyskanie informacji na temat hierarchii ich potrzeb.

Nie warto wrzucać wszystkich pracowników do jednego worka i oczekiwać, że jeden rodzaj świadczeń pozapłacowych zadowoli każdego. Należy pamiętać, że każdy z nich różni się nie tylko wiekiem, ale także zainteresowaniami i pasjami wykonywanymi w wolnym czasie. Może się okazać, że system kafeteryjny będzie idealnym rozwiązaniem w sytuacji, kiedy  potrzeby zatrudnionych są zróżnicowane i nie łatwo trafić w gusta wszystkich.