light-828547_1920

Oświetlenie i wykorzystanie przestrzeni to jedne z najważniejszych elementów, składających się na komfort pracy. Jak je zaprojektować, aby stworzyć odpowiednie warunki przebywania w biurze?

Biura są współcześnie nie tylko przestrzenią do pracy, ale i wizytówką przedsiębiorstwa. Coraz więcej właścicieli firm i osób decyzyjnych przywiązuje wagę do kreatywnych i nowoczesnych rozwiązań, czy decyduje się na designerskie wyposażenie. Skupiając się na atrakcyjności biura, nie powinniśmy jednak zapominać o spełnianiu jego podstawowej funkcji, czyli urządzeniu komfortowego miejsca do pracy. Chociaż może się to wydawać pozornie nie aż tak istotne, to wygodna aranżacja tego rodzaju przestrzeni bezpośrednio wpływa na efektywność pracowników.

Światło dzienne i sztuczne

Jednym z najważniejszych elementów aranżacji komfortowej przestrzeni do pracy biurowej jest uwzględnienie odpowiedniego oświetlenia. Nieprawidłowy dobór natężenia światła lub niewłaściwe rozmieszczenie jego źródeł może negatywnie wpływać na samopoczucie pracowników.

Stanowiska administracyjno-biurowe znajdują się w pomieszczeniach tzw. pracy stałej, czyli w miejscu gdzie personel spędza więcej niż cztery godziny na dobę. Zgodnie z przepisami prawa, w takiej przestrzeni pracodawca musi spełnić wymogi dotyczące zarówno oświetlenia sztucznego, jak i oświetlenia naturalnego.

chair-1866784_1920

Organizując stanowisko pracy warto w pierwszej kolejności wziąć pod uwagę kształt i wielkość pomieszczenia oraz dostęp do światła dziennego. W przypadku przestrzeni biurowej stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi powinien wynosić 1:8. W trakcie dobierania oświetlenia sztucznego warto natomiast pamiętać, by zwracać nie tylko uwagę na wygląd lampy, ale także na parametry techniczne. Jak wynika z normy PN – EN 12464 minimalny wymagany poziom natężenia oświetlenia jest uzależniony od charakteru stanowiska pracy. Organizując stanowiska biurowe, gdzie wykonywane są prace projektowe, najmniejsza dopuszczalna wartość natężenia wynosi 700 lx (luksów). W przypadku stanowisk, gdzie głównym wykonywanym zadaniem jest obsługa klawiatury, odręczne pisanie, przetwarzanie danych i czytanie, ten poziom nie powinien być niższy niż 500 lx. Ten sam parametr stosuje się także dla pokoi spotkań, sal konferencyjnych czy stanowisk komputerowych. W przypadku recepcji, miejsc segregacji i kopiowania dokumentów poziom natężenia oświetlenia powinien wynosić co najmniej 300 lx.

Odpowiednio zorganizowana przestrzeń do pracy Kolejnym bardzo ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę podczas aranżacji biura jest przemyślany podział przestrzeni. Zachowanie balansu pomiędzy pomieszczeniami zamkniętymi i częściami wspólnymi wydaje się być bardzo trudnym zadaniem w czasach, gdy prym wiodą trendy w łączeniu powierzchni i tworzeniu tzw. open space’u. Wydzielone pomieszczenia sprzyjają koncentracji i umożliwiają zachowanie poufności rozmów. Lepsza akustyka pozwala na skupienie na wykonaniu konkretnego zadania czy nierozpraszanie współpracowników w sytuacji, gdy prowadzimy spotkanie. Nic więc dziwnego, że wyodrębnione gabinety nadal pozostają integralną częścią przestrzeni do pracy.

lamp-2663053_1920

Dobrze oświetlone, przestronne wnętrza stają się wygodnym miejscem do pracy. Urządzając biuro warto przywiązać uwagę zarówno do światła dziennego, jak i sztucznego, a także zdecydować się na funkcjonalne rozwiązania, które ułatwią nam codzienne wypełnianie obowiązków służbowych