corridor-863681_1920

Nowoczesna aranżacja biura wpływa na dobre samopoczucie i wydajność pracowników. Jednym z elementów funkcjonalnego biura jest przemyślana strefa komunikacyjna, która nie tylko ułatwi poruszanie się po biurze, ale także usprawni współpracę zespołu.

Strefa komunikacyjna jest jednym z elementów komfortowej przestrzeni do pracy i ma znaczący wpływ na budowanie funkcjonalności biura. W aranżacjach biur coraz częściej zauważalne jest odejście od modelu gabinetowego, a standardowy open space jest zastępowany przemyślaną otwartą przestrzenią podzieloną na różne strefy. Tak urządzona przestrzeń biurowa uwzględnia zróżnicowane modele pracy, które w naturalny sposób dopełnia strefa komunikacyjna. Coraz częściej wymiana informacji pomiędzy pracownikami odbywa się w  takich miejscach jak lobby czy korytarze, dlatego kluczem do sukcesu jest stworzenie takiej przestrzeni, która będzie zachęcała zespół do spontanicznej wymiany informacji.

Jak zaplanować strefę komunikacji w biurze?

Jak wynika z publikacji „Akademia najemcy. Biuro 10.0 10 kroków do idealnego biura”, dzięki specjalistycznym badaniom środowiska pracy, możliwe jest poznanie potrzeb i wybór optymalnych rozwiązań aranżacji przestrzeni biurowej. Odpowiednio poprowadzona analiza powinna uwzględniać:

– obecną, dostępną przestrzeń,

– struktury organizacji firmy,

– układ przestrzenno-funkcjonalny,

– poziom zadowolenia pracowników z dotychczasowego miejsca pracy,

– efektywność zespołu,

– styl pracy poszczególnych działów,

– poziom wykorzystania przestrzeni biura, uwzględniając sale spotkań i poszczególne miejsca pracy,

– stopień mobilności pracowników,

– planowany rozwój danej organizacji.

Kierunki komunikacji

Podstawą każdej aranżacji biura jest przemyślana strefa komunikacyjna. To wokół niej jest planowana cała aranżacja wnętrza, gdyż użytkownicy wnętrza nie poruszają się wyłącznie pomiędzy pomieszczeniami, ale też wewnątrz nich. Rozmieszczenie funkcjonalne musi uwzględniać zarówno drogę wiodącą do poszczególnych działów, stref czy pokoi, jak również pojedynczych stanowisk pracy, okien i drzwi.

office-2360063_1920

Nowoczesne strefy komunikacji

Chcąc zapewnić pracownikom jak najbardziej komfortową drogę pomiędzy różnymi strefami wnętrza, firmy i organizacje często decydują się na rozmieszczenie funkcji na planie kwadratu lub prostokąta, które umożliwia przejście przez biuro „dookoła”.  W takim przypadku strefę komunikacji rozpoczyna już strefa wejściowa, czyli najczęściej recepcja.

Jednym ze sposobów na urządzenie nowoczesnej przestrzeni jest wdrożenie koncepcji, która zapewnia różnorodne przestrzenie do pracy. Podział funkcji wyraźnie dzieli na formalną i kreatywną. Przestrzeń komunikacyjna, chociaż łączy obie funkcje, najczęściej należy do części nieformalnej, mającej na celu swobodne tworzenie nowych pomysłów przez pracowników.  Przykładem biura, które wdrożyło koncepcję Activity Based Workplace jest Nordea Scandinavia Office. W strefie komunikacyjnej umożliwiono pracownikom poruszanie się po biurze hulajnogami. Charakterystyczny design nawiązujący do miast skandynawskich rozbudza wyobraźnię pracowników i skłania ich do kreatywnego wykonywania swoich obowiązków.

WE_2_Scandinavia_EntranceArea_Superkilen

Strefa komunikacyjna należy do nieformalnej części biura, która ma na celu rozbudzenie kreatywności pracowników. (fot. Nordea Scandinavia Office)

Z kolei w loftowym biurze Ochnik Development znajdują się niestandardowe rozwiązania komunikacyjne. W niektórych miejscach wysokość pomieszczenia wynosi nawet 4,6 m. Zachowane elementy konstrukcyjne, które tworzą antresolę, stanowią dodatkową przestrzeń do komunikacji.

Nowoczesna aranżacja strefy komunikacyjnej jest odpowiedzią na oczekiwania pracowników, których praca coraz częściej wychodzi poza ściśle określone stanowisko pracy. Chociaż wiele zależy w tym przypadku od charakteru wykonywanej pracy, to wiele osób docenia możliwość korzystania z ergonomicznego otoczenia i podkreśla jej wpływ w poprawie efektywności pracy.