blogging-336376_1920 

Jak pokazują badania TNS, problem właściwego poziomu koncentracji  dotyka co czwartą osobę w wieku pomiędzy 18. a 35. rokiem życia. Porami dnia, które szczególnie nie sprzyjają skupieniu są poranki i popołudnia – w tym czasie aż 20% badanych traciło koncentrację.

Chociaż czynników, które wpływają na koncentracje może być wiele, to za najważniejsze uważa się:

  • natłok i złożoność zadań,
  • popularność internetu,
  • uciążliwości wynikające z pracy w biurze typu open space,
  • rosnące oczekiwania pracodawców co do tzw. multitaskingu.

Problemy ze skupieniem nie są jednak spowodowane wyłącznie realiami współczesnego świata. 15 lat temu, w 2004 roku Victor Gonzalez i Gloria Mark w publikacji „Constant Constant Multitasking” analizowali pracę urzędników. Okazało się, że już wtedy pracownicy biur mieli trudności z koncentracją i przeciętnie mogli się skupić nad konkretnym dokumentem przez około dwie minuty. Wraz z wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań takich jak przykładowo smartfony czy smartwatche czas ten uległ skróceniu.

Wielozadaniowość wcale nie jest najlepsza

 woman-2775271_1920
Multitasking, czyli wielozadaniowość dzieli się na dwie grupy: soft i hard. O ile w prostych czynnościach dotyczących wersji soft multitasking może się sprawdzać, o tyle wielozadaniowość w wersji hard w postaci odpisywania na korespondencję e-mail i równoczesnego rozmawiania przez telefon, prowadzenia spotkania czy przygotowywania prezentacji może okazać się znacznie trudniejsze i bardziej szkodliwe dla organizmu.

Naukowcy twierdzą, że mózg ludzki nie jest przygotowany do multitaskingu w wersji hard. Dave Crenshaw, autor „The Myth of Multitasking” mówi: „Potrzebujesz o wiele więcej czasu, żeby zakończyć zadanie, robisz więcej błędów, a jednocześnie rośnie twój poziom stresu”. Osoby, które pracują w trybie wielozadaniowym, szybciej się męczą, bo ich mózg pochłania ogromne ilości glukozy. Znacznie łatwiej jest też rozproszyć ich uwagę, ponieważ umysł jest przyzwyczajony do częstego przechodzenia pomiędzy różnego rodzaju zadaniami. Nic więc dziwnego, że wiele publikacji zachęca do zrezygnowania z wykonywania kilku zadań jednocześnie i rekomenduje skierowanie uwagi w stronę jednej czynności i dopiero po jej zakończeniu przejście do kolejnej.

Chociaż nie wszyscy o tym wiedzą, koncentrację można ćwiczyć i wspomagać różnymi sposobami. Jednym  z nich jest zastosowanie techniki Pomodoro, która poprawia koncentrację i umożliwia efektywniejszą pracę w krótszym czasie.

Sekwencja działań podczas stosowania metody Pomodoro:

  • wybór jednego zadania,
  • praca nad jednym, konkretnym zadaniem przez 25 minut,
  • 5 minut przerwy,
  • kilkukrotne powtórzenie sesji,
  • dłuższa przerwa (15-25 minut).

Skuteczność tej metody opiera się na wyeliminowaniu wielozadaniowości i tzw. rozpraszaczy. Na tej technice opiera się mnóstwo aplikacji na smartfony. Wśród nich znajdują się takie jak:

  • Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List,
  • Brain Focus Productivity Timer,
  • Goodtime – Czasomierz Pomodoro,
  • Pomodoro Smart Timer,
  • Pomodoro Timer – Work Focus.

Tego rodzaju aplikacje wydzielają czas poświęcony na efektywną pracę i zasłużoną przerwę, jednocześnie pilnując, by chwila odpoczynku nie trwała zbyt długo.

Eliminacja stresu i chwila przerwy  

Przytłaczająca ilość obowiązków przyczynia się do wzrostu poziomu stresu. W przypadku, gdy emocje pozostają nieuspokojone organizm pracuje mniej wydajnie i tym samym trudniej jest utrzymać efektywność pracy.  Dobrym pomysłem może okazać się chwila odpoczynku. Nawet kilkuminutowa przerwa, która umożliwi oderwanie wzroku od komputera, ułatwi koncentrację i poprawi produktywność.

home-office-336378_1920

Innym rozwiązaniem niwelującym stres jest aktywność fizyczna, a zwłaszcza trenowanie jogi, która sprzyja wyciszeniu. Jak pokazuje publikacja „Short-Term Mindfulness Intervention Reduces the Negative Attentional Effects Associated With Heavy Media Multitasking” z 2016 roku pokazuje, że bardzo dobrym sposobem na dekoncentrację są też ćwiczenia medytacyjne. Dzięki medytacji ludzie uczą się koncentracji na konkretnych uczuciach i myślach, co przekłada się z kolei na możliwość utrzymywania uwagi na danej czynności przez dłuższy czas.

 Dobra organizacja

Każda rzecz, która odrywa nawet na moment od pracy jest wrogiem skupienia. Wystarczy zrobić porządek na biurku i wyłączyć powiadomienia smartfona, by znacznie poprawić skupienie w pracy. Jeśli podstawowe sposoby okazują się nieskuteczne, warto sięgnąć po specjalne aplikacje wspierające koncentrację, takie jak:

  • Sleep cycle, która dba o pobudkę zgodną z fazami snu,
  • Headspace, która przypomina o chwili medytacji w ciągu dnia,
  • Work&Rest Timer, która przypomina o tym, by wstać od biurka,
  • Nozbe, która przyporządkowuje zadania do konkretnych projektów,
  • Trello, w której zadania umieszcza się w postaci list na tablicach.

Dzięki odpowiedniej koncentracji możliwe jest sprawniejsze i efektywniejsze wykonanie obowiązków zawodowych. Jeśli utrzymanie jej na odpowiednim poziomie stanowi trudność, warto sięgnąć po sposoby, dzięki którym zostanie poprawiona.