Chociaż rozwój technologii i transformacja cyfrowa biznesu sprawiły, że niektóre firmy już wcześniej eksperymentowały z pracą wirtualną, to w ostatnich tygodniach większość przedsiębiorstw musiała dostosować tryb działalności do warunków zdalnych. Wykonywanie obowiązków zawodowych w domu może być znacznie trudniejsze i mniej produktywne niż w warunkach biurowych. Przedstawiamy kilka sposobów na poprawę efektywności pracy zdalnej.

Jako, że organizacja pracy zdalnej jest wyzwaniem zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika, to warto wspólnie określić zasady działania w tym specyficznym czasie. Dotyczy to nie tylko czasu pracy, ale i ilości zadań czy odpowiedniej komunikacji pomiędzy współpracownikami.

Dobra komunikacja jeszcze ważniejsza niż zazwyczaj

Zarówno z perspektywy pracownika, jak i jego przełożonych, ważne jest podtrzymywanie dobrej komunikacji w zespole. Do tego celu można skorzystać z takich narzędzi jak: Trello, Asana czy Slack. Każde z nich ułatwi zachowanie płynności działania, dzięki czemu wszystkie obowiązki będą dobrze skoordynowane i zorganizowane. Powyższe aplikacje są nastawione na zarządzanie projektami, przez co oferują możliwość spisywania i przydzielania zadań odpowiedniej osobie, a także monitorowanie postępu realizacji danego projektu.

Innym rozwiązaniem jest platforma Workplace, która działa podobnie jak Facebook, ale jest ukierunkowana na komunikację w firmach.

Osobiste spotkania pomiędzy współpracownikami lub z klientami mogą zastąpić wideokonferencje. W tym celu przydatne okażą się narzędzia takie jak Google Hangouts lub Zoom, które umożliwiają wysoką jakość rozmów online, a przy tym są proste w obsłudze.

Przerwy pod kontrolą

Jak wynika z badania wykonanego dla serwisu Airtasker, pracownicy zdalni robią przerwy od pracy częściej niż pracownicy stacjonarni. Jest to związane z większą swobodą niż w biurze.

Osoby, które dopiero zaczynają pracę zdalną, mogą mieć problem ze znalezieniem granicy pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Żeby poprawić efektywność pracy w domu, warto przestrzegać czasu pracy i wyznaczonych przerw. Inni domownicy powinni wiedzieć, że w czasie, kiedy pracujemy, nie wolno nam przeszkadzać.

Poprawa kondycji psychicznej i fizycznej

Ze względu na długotrwałe przebywanie w domach, możemy czuć spadek energii i motywacji. Psycholodzy sugerują wprowadzenie rutyny podobnej do tej, która miałaby miejsce podczas pracy w biurze. W związku z tym, zanim przystąpimy do pracy, powinniśmy ubrać się, pościelić łóżko i zjeść śniadanie. Zalecane jest częste wietrzenie mieszkania i, o ile to możliwe, wygospodarowanie specjalnego miejsca do pracy. Wykonywanie obowiązków służbowych w piżamie może negatywnie wpływać na samopoczucie, obniżać koncentrację i nadmiernie rozleniwiać.

Po pracy warto zadbać o odpowiednią regenerację umysłu. Najlepiej sprawdzi się aktywność fizyczna w domowym zaciszu lub krótkie spacery, bieganie lub jazda na rowerze w pojedynkę. Takie czynności nie tylko poprawią samopoczucie psychiczne, ale i pozytywnie wpłyną na odporność, która w obliczu pandemii koronawirusa jest szczególnie ważna.

Chociaż zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych jest znacznie trudniejsze niż praca w biurze, to warto wypracować sobie nawyki, które pomogą przetrwać w tym nietypowym okresie.