agreement-coffee-content-1076815

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Coraz trudniej jest pozyskać odpowiednich kandydatów, a tradycyjne formy rekrutacji takie jak publikacja ogłoszenia na różnych portalach, mogą okazać się mało skuteczne. Jak pokazują różne badania, aż 1/3 kandydatów którzy podczas rekrutacji zaznali negatywnych uczuć nie zaaplikuje do danej firmy ponownie. Dodatkowo, co drugi kandydat po takich doświadczeniach zmienia nastawienie do oferowanych przez nią produktów i usług[1]. Dlatego tak istotne jest, aby pracodawca dbał o swój wizerunek na każdym etapie pozyskiwania pracowników.

Nowych  pracowników szukaj… na Instagramie

Docieranie do nowych pracowników za pomocą mediów społecznościowych stało się standardem. Firmy korzystają z elementów sztucznej inteligencji, np. tworząc własne chatboty które zastępują profesjonalnych rekruterów. Często organizują także spotkania i reklamują się za pomocą krótkich reklam wideo, w ten sposób przedstawiając swoje działania oraz cele biznesowe. Niestety dzisiejszy rynek pracy jest coraz bardziej wymagający, a potrzeb i wymagań wciąż przybywa. Jednym z istotniejszych elementów mających ogromne znaczenie dla kandydatów, jest czas trwania procesu rekrutacyjnego. Zbyt długie czekanie na odpowiedź na przesłaną aplikację, a także często oczekiwanie na kolejne etapy rekrutacji, zniechęca potencjalnego pracownika. W kolejnych latach to nowa technologia będzie odgrywać kluczową rolę w poprawie szybkości oraz efektywności zatrudniania pracowników. Niektóre organizacje już teraz decydują się na nietypowe kampanie, poszukując osób do pracy na takich platformach jak Snapchat czy Instagram. Niebawem może się okazać, że jedynie publikacja naszego ogłoszenia za pomocą krótkiego InstaStories przyniesie rezultaty w formie przesłanych na skrzynkę życiorysów.

neonbrand-375050-unsplash

Kandydat chce wiedzieć czemu go nie zatrudnisz

Budując swoją pozycję na rynku, dana organizacja powinna mieć na uwadze jak postrzegana jest nie tylko przez swoich klientów, ale także pracowników i potencjalnych kandydatów. Obecnie, zatrudnieni w dziale HR próbują zrozumieć potrzeby kandydatów, aby tworzyć oferty dopasowane do panujących trendów. Działy rekrutacji chcące pozyskiwać najlepszych kandydatów na dane miejsce, oprócz świadomej strategii ich pozyskiwania, powinny skupić się także na innej ważnej rzeczy. Informacja zwrotna odgrywać będzie w najbliższym czasie jedną z najważniejszych funkcji podczas całego procesu rekrutacji. Jak pokazuje raport Candidate Experience, aż 81% kandydatów chciałoby poznać przyczyny niezakwalifikowania do kolejnego etapu rekrutacji. Jednak tylko 18% może liczyć na taką informację[2]. Dla osób ubiegających się o dane stanowisko ważny jest nie tylko sam wynik rozmowy kwalifikacyjnej, ale także w przypadku niepowodzenia, informacja na temat jej przebiegu. Rekruterzy wykorzystujący swój czas na poinformowanie kandydata o jego mocnych i słabszych stronach, mogą wpłynąć nie tylko na powodzenie jego przyszłych rozmów o pracę. W ten sposób pomagają również budować pozytywny wizerunek całej organizacji.

Onboarding – liczy się dobry początek

Pracodawcy, którym udało się już pozyskać odpowiedniego pracownika, często nie zdają sobie jednak sprawy że najważniejszy etap dopiero przed nimi. Zatrzymać kandydatów odpowiednio wysoką pensją oraz ciekawymi benefitami można tylko na krótki czas, a liczą się długotrwałe efekty. Wprowadzenie pracowników w nowe obowiązki oraz późniejsza opieka i dbałość o ich kształtowanie to tzw. onboarding. To właśnie początkowy okres zatrudnienia decyduje o późniejszych losach pracowników, dlatego istotne jest aby wyznaczyć ,,mentora”, który pomoże nowo zatrudnionej osobie w razie problemów, a także odpowie na nurtujące pytania. Właściwie poprowadzony onboarding nie tylko pozwoli na szybką adaptację oraz zintegrowanie się nowego kolegi, czy koleżanki z resztą zespołu, będzie miało również bezpośredni wpływ na jego produktywność.

rawpixel-567016-unsplash

Dobre samopoczucie? Równie istotne co wynagrodzenie

Według badań, ponad połowa pracowników nie czuje chęci do pracy. Uczucia, które im towarzyszą to strach, irytacja, niepokój i zniechęcenie. Dlaczego? Zadania, które są im powierzone nie dają im satysfakcji ani radości, a dodatkowo wielu pracowników nie odnajduje sensu ani celowości swoich obowiązków służbowych. Prawdopodobnie jest to spowodowane złą organizacją pracy, brakiem odpowiedniej komunikacji pomiędzy przełożonym a pracownikami, a także niewłaściwym podziałem zadań w zespole.

Dobry pracodawca nie powinien zapominać, że powodzenie jego firmy nie jest jedynie wynikiem odpowiednio przeprowadzonej rekrutacji. W późniejszym okresie to właśnie jego własne zaangażowanie w rozwój zatrudnionych oraz dbałość o ich samopoczucie i komfort pracy, będzie decydowało na jak długo zechcą pozostać w danej organizacji, i czy będą mieli realny wpływ na osiąganie wyznaczonych celów.

[1] Raport eRecruiter i Great Digital ,,Candidate Experience 2017”

[2] https://go.erecruiter.pl/raport-candidate-experience-2018-bw