Pandemia koronawirusa, jesienne przeziębienia czy grypa – powodów do zadbania o odporność jest wiele. Jej wzmocnienie nie tylko pomaga w samodzielnym zwalczaniu bakterii i wirusów, ale także dodaje energii podczas sezonowego przesilenia.

Poprawa odporności jesienią jest kluczowa, jeśli chcemy, by nasz organizm mógł samodzielnie obronić się przed wirusami, bakteriami czy grzybami. W obliczu pandemii koronawirusa wypracowanie silnej tarczy w postaci sprawnego systemu immunologicznego staje się jeszcze ważniejsze.

Po pierwsze – nie szkodzić

Pierwszym i najprostszym krokiem w walce o lepszą odporność organizmu jest zaprzestanie działań, które osłabiają funkcjonowanie układu odpornościowego. Przewlekły niedobór snu lub nieregularny rytm dobowy, stosowanie używek, nieprawidłowa dieta czy brak ruchu to jedne z najważniejszych czynników osłabiających prawidłowe działanie organizmu i jego odporności. Szczególnie nie powinniśmy zapominać o odpoczynku. Dorosły człowiek potrzebuje średnio 8 godzin snu na dobę. Warto o tym pamiętać, ponieważ przemęczony organizm jest znacznie bardziej podatny na infekcje.

Naturalne wsparcie

Najważniejszą tarczą naszego organizmu jest odporność, dlatego warto szukać sposobów na jej wzmocnienie. Mówi się, że przeważająca część komórek układu odpornościowego znajduje się w układzie pokarmowym. Z tego właśnie względu niezmiernie istotne jest zadbanie o właściwą mikroflorę jelitową. Dobrymi sposobami na zbudowanie zdrowej mikroflory jelitowej są jogurty, maślanki i kefiry, kiszonki oraz zakwas z buraków.

Dodatkowo, mikroflorę jelitową możemy wspierać probiotykami, które zwalczają chorobotwórcze mikroorganizmy, wspomagając w ten sposób pracę układu odpornościowego.

Witaminy kluczowe dla organizmu

Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta, zawierająca odpowiednie dawki witamin pozytywnie wpływa na układ immunologiczny. O tym, że warzywa i owoce są źródłem witamin, wiemy nie od dziś. Truskawki, pomarańcze, cytryny, brokuły, papryka czerwona i zielona, kapusta czy kalafior zawierają spore dawki witaminy C, która jest świetnie znana ze swoich prozdrowotnych korzyści. Dostarczanie witaminy C pomaga nie tylko w budowaniu odporności, ale jest pomocne także w czasie choroby – skraca lub łagodzi objawy infekcji. Jeśli nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości witaminy C, warto rozważyć jej suplementację.

Warto zwrócić także uwagę na produkty, które zawierają beta-karoten, czyli substancję przekształcającą się w witaminę A. W przypadku pojawienia się w organizmie toksyn pobudza ona układ odpornościowy do działania. Do źródeł beta-karotenu zalicza się m.in. marchew, szpinak, jarmuż, dynię, morele i mango.

Witamina D3 nie tylko na dobry nastrój

Witamina D3 powszechnie znana jako czynnik dobrego nastroju ma działanie plejotropowe, co oznacza, że wpływa na wiele funkcji organizmu. Jej obniżony poziom negatywnie wpływa na działanie układu odpornościowego. Warto o tym pamiętać, bo to właśnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy nie możemy jej czerpać przez skórę z promieni słonecznych, mamy jej niedobory. Jeśli chcemy je uzupełnić, warto wzbogacić dietę o ryby, nienasycone kwasy tłuszczowe lub rozważyć suplementację.

Oprócz tego, bardzo ważnym składnikiem są antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które walczą z wolnymi rodnikami i w ten sposób poprawiają naszą odporność. Ich źródłem są zwłaszcza: brokuły, szpinak, pomidory, papryka, marchew, a także porzeczki, truskawki i cytrusy.

Zakwas buraczany dobry nie tylko jesienią

Jednym z najlepszych antyoksydantów są buraki, a konkretnie przygotowywany z nich zakwas, który oprócz wspierania układu immunologicznego, wzmacnia krew, leczy niedokrwistość i jest ważnym elementem profilaktyki nowotworowej.

Przepis na zakwas:
1 kilogram buraków,
2 litry zimnej, przegotowanej wody,
czosnek – najlepiej kilka ząbków,
ziele angielskie,
liście laurowe,
kilka ząbków czosnku (nawet cała główka) obranych i przekrojonych na pół,
liście laurowe – kilka listków,
opcjonalnie: sól (1/2 łyżki soli na 1 litr wody)

Cebula, czosnek, miód i imbir na straży odporności

Cebula i czosnek to naturalne antybiotyki o działaniu bakteriobójczym. Takie samo działanie wykazuje miód. Imbir ma natomiast właściwości przeciwzapalne, dzięki któremu hamuje rozwój choroby.

Chociaż dobrej odporności nie możemy zapewnić sobie lekami, to duży wpływ ma na nią nasz styl życia, aktywność fizyczna – zwłaszcza ta na zewnątrz, zdrowe odżywianie czy suplementacja witamin. Jeśli zastosujemy się do powyższych wskazówek, z pewnością ograniczymy ryzyko zachorowań.