1475871-Linie-Pomorskiej-Kolei-Metropolitalnej-obsluguja-pociagi-z-bydgoskiej-Pesy__c_10_75_846_525

Pod koniec ubiegłego roku, wraz z uruchomieniem nowych przystanków PKM w Gdyni, poruszyliśmy kwestię rozkładu jazdy, który był niedopasowany do potrzeb pracowników firm działających przy ul. Łużyckiej. Doczekaliśmy się dalszego ciągu tej historii i można już powiedzieć, że coś zaczęło się zmieniać na lepsze.

W tym tygodniu Gazeta Wyborcza Trójmiasto i Dziennik Bałtycki podały, że po apelach mieszkańców Trójmiasta oraz pracowników i pracodawców z Gdyni, od marca będzie obowiązywał nowy, ulepszony rozkład PKM. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, rozkład jazdy udało się dopasować do potrzeb podróżnych, dzięki oszczędnościom pozyskanym ze skrócenia trasy pociągów z Kartuz, które będą kończyły bieg w Gdańsku Wrzeszczu z powodu remontu peronów w Gdańsku Głównym.

Więcej pociągów do i z Kartuz
Jedną z najważniejszych zmian, która powinna ucieszyć podróżnych dojeżdżających codziennie do Trójmiasta z Kartuz, będzie zwiększona liczba pociągów z 17 do 20. Dzięki temu w rozkładzie jazdy znalazło się nowe połączenie do Gdańska w godzinach porannych – godz. 5.53. Oznacza to, że w godzinach 5.00 i 7.00 pociągi w kierunku Trójmiasta będą odjeżdżały co 30 min. Można zatem uznać, że postulat wielu podróżnych został spełniony.

Trochę gorzej natomiast wygląda rozkład jazdy w drugą stronę. W kierunku Kartuz pociągi będą kursować co godzinę od 4.32 do 22.46. Mimo to zmiana również jest na plus, ponieważ obecnie nie ma żadnych połączeń pomiędzy 19.00 i 21.00.

Gdynia z lepszym rozkładem jazdy
Od marca zwiększy się także liczba połączeń na trasie Gdynia Główna – Gdańsk Wrzeszcz z 17 do 19. Przełoży się to na większą częstotliwość pociągów w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Czas oczekiwania pomiędzy połączeniami będzie wynosił 30 min.

Co ważne, godziny przyjazdów i odjazdów pociągów w Gdyni dopasowane zostaną do godzin pracy osób m.in. w biurowcach przy Łużyckiej. I tak w kierunku Karwin na przystanek Gdynia Stadion będą one przyjeżdżać o 7.20, 7.40, 8.13 oraz 8.49, a odjeżdżać o 15.46 (Kościerzyna), 16.11 (Wrzeszcz), 16.36 (Wrzeszcz przez Rębiechowo) oraz 17.11 (Wrzeszcz) – można przeczytać w Gazecie Wyborczej Trójmiasto.

Z kolei Dziennik Bałtycki uważa, że takie rozwiązanie powinno spodobać się i pasażerom, i pracodawcom. Gazeta przypomina jednocześnie, że w grudniu w mediach w imieniu środowiska biznesowego Łużycka Office Park i Łużycka Plus przedstawialiśmy mediom nasze obawy związane z PKM i przytacza cytat przedstawiciela Allcon Investment: Na razie możemy cieszyć się jedynie z nowej infrastruktury kolejowej, która nie do końca spełnia swój podstawowy cel, bo póki co nie idzie za nią rozsądnie ułożony rozkład jazdy. To jednak inwestycja przewidziana na lata i z pewnością jest czas i są możliwości, żeby nieco nieudany start inwestycji skorygować. Zwłaszcza że potrzeby pracodawców i ich pracowników są znane. Liczymy na to, że uruchomienie nowych przystanków to punkt wyjścia do rozmowy na temat efektywnego ich wykorzystania w niedalekiej przyszłości.

Jak nowy rozkład sprawdzi się w praktyce? Odpowiedź na to pytanie poznamy za kilka tygodni. Na pewno będziemy dalej monitorować tę sprawę.

 

Źródło zdjęcia tytułowego: Pomorska Kolej Metropolitalna