Jak wynika z danych Deloitte, jedynie 15 proc.[1] badanych ocenia swoje umiejętności językowe na zadowalającym poziomie. Tymczasem, znajomość języka obcego to jeden z najczęściej stawianych przed zatrudnianymi osobami wymóg.  Doskonalenie kompetencji w tym zakresie to zatem wspólny cel – zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.  Coraz więcej firm dołącza kursy językowe do listy oferowanych benefitów pozapłacowych. Jest wiele zalet takiego rozwiązania dla każdej ze stron.

 

Nauka języka obcego dla pracowników jako inwestycja pracodawcy

Według danych Pracuj.pl[2] szkolenia językowe to piąty najbardziej pożądany benefit wymieniany przez pracowników. Na podium znalazła się natomiast opieka medyczna, finansowanie szkoleń i dofinansowanie urlopów, czwarte miejsce zajęła karta sportowa.  Podczas, gdy pierwsze cztery elementy listy stanowią w głównej mierze koszty dla pracodawcy, kursy językowe można traktować jako inwestycję.

 

Zapewnienie pracownikom dostępu do edukacji w zakresie języków obcych z pewnością poprawia wizerunek firmy oraz zachęca do podjęcia z nią współpracy. Do największych korzyści wprowadzenia tego benefitu należy jednak zaliczyć zwiększenie kompetencji zespołu oraz wzrost motywacji pracowników. Dodatkowo, nauka języka w grupach może przyczynić się do większej integracji zespołu, co z pewnością pozytywnie wpływa na wspólną pracę.

 

Pracownicy oprócz oczywistej korzyści, jaką jest zwiększanie swoich kompetencji językowych, wśród innych zalet takiego rozwiązania wymieniają:

 

  • komfort – zajęcia językowe odbywają się najczęściej w siedzibie firmy tuż przed lub po godzinach pracy. Kursanci nie muszą poświęcać dodatkowego czasu na dojazdy na lekcje kosztem popołudnia spędzonego z rodziną lub realizowania hobby
  • poziom i materiały dostosowane do potrzeb – potrzeby językowe mogą znacząco się różnić dla pracowników poszczególnych branż czy działów. Rozwijanie umiejętności mówienia i słuchania jest najważniejsze dla pracowników obsługi klienta czy infolinii, podczas gdy księgowi i pracownicy działów HR częściej czytają i piszą. Szkolenia organizowane przez pracodawcę najczęściej uwzględniają oczekiwania i potrzeby kursantów, przez co są skuteczniejsze i bardziej przydatne niż standardowe kursy
  • oszczędność – dla wielu osób możliwość skorzystania z zajęć językowych w ramach benefitu od pracodawcy to duże odciążenie budżetu domowego
  • większą wartość na rynku pracy – podnoszenie własnej wartości jako pracownika poprzez udział w szkoleniach i zdobywanie nowych kompetencji to cel wielu pracowników.

 

Jakich języków używamy najczęściej?

Z badań przeprowadzonych w listopadzie 2020 roku przez SW Research na zlecenie ESKK wynika, że ponad jedna trzecia Polaków używa w pracy języka obcego, w 81,6 proc. jest to angielski[3]. Następne miejsca zajmują kolejno niemiecki, rosyjski oraz włoski. Aż 39,5 proc. używa w pracy drugiego języka obcego. Najczęściej jest to niemiecki, angielski i rosyjski. Według danych pracuj.pl, znajomość najpopularniejszej pary: angielskiego i niemieckiego wymagana jest najczęściej od osób specjalizujących się w transporcie i spedycji, doradztwie oraz kontroli jakości.

 

 

Języki przyszłości, którymi już teraz warto się zainteresować

Język angielski to podstawa w dzisiejszej komunikacji biznesowej. Postępujące umiędzynarodowienie firm w Polsce sprawia jednak, że coraz więcej języków obcych pojawia się wśród wartych uwagi.

 

  • Mandaryński i japoński – azjatyckie języki zyskują na znaczeniu w związku z coraz szybszym rozwojem relacji gospodarczych między Zachodem i Wschodem. Z uwagi na brak pokrewieństwa z językami znanymi w naszych kręgach kulturowych, osiągnięcie zadowalającego poziomu znajomości może wymagać sporo czasu. Mimo to, nauka na pewno się opłaci.
  • Arabski – obowiązuje w wielu dobrze prosperujących gospodarczo krajach. Zapotrzebowanie na specjalistów posługujących się tym językiem będzie intensywnie rosło, zwłaszcza w Unii Europejskiej, której państwa zacieśniają stosunki gospodarcze z Bliskim Wschodem.
  • Hiszpański – język urzędowy w ponad 20 krajach, którym posługuje się aż 500 milionów osób na całym świecie. Znajomość hiszpańskiego stanowi duży wyróżnik na rynku oraz otwiera możliwość pracy w amerykańskich i hiszpańskich korporacjach.
  • Norweski – zapotrzebowanie na pracowników posługujących się tym skandynawskim językiem rośnie z roku na rok. Warto się go uczyć m.in. ze względu na współpracę biznesową nawiązywaną między polskimi i skandynawskimi przedsiębiorstwami.

 

[1]https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/zarzadzania-procesami-i-strategiczne/articles/EconomicStatement/co-piaty-polak-obawia-sie-ze-jego-miejsce-pracy-zniknie.html

[2] https://media.pracuj.pl/26283-benefity-czyli-co-motywuje-pracownikow

[3] https://pracaiplaca.pl/jezyki-obce-a-wysokosc-naszej-wyplaty/