plansza1

Projekt tapety autorstwa Zuzanny Kołodziej z fragmentem bajki La Fontaine’a wykorzystanej do dekoracji toalet w biurowcu Łużycka Plus

O biurowej architekturze wnętrz najczęściej słyszy się w kontekście aranżacji open space’ów, stref chillout czy ergonomii stanowisk pracy. Tymczasem nie mniej interesujące potrafią być rozwiązania stosowane w częściach wspólnych biurowców.

Architektura wnętrz w przestrzeniach biurowych przeważnie postrzegana jest przez pryzmat najemców i ich pomysłów na aranżację pomieszczeń przeznaczonych na wyłączność dla pracowników. Warto jednak przyjrzeć się także rozwiązaniom stosowanym w częściach wspólnych biurowców, w których osoby korzystające z budynku spędzają co prawda stosunkowo niewiele czasu, ale które stanowią przecież integralny element każdego biura. Patrząc z tej perspektywy należy uznać, że wnętrza wspólne powinny pełnić taką samą rolę jak „biura właściwe”, czyli zapewniać przebywającym w nich osobom jak największy komfort, a nawet motywować ich do pracy. Aby być na tym polu skutecznym, kluczowe jest określenie odpowiednich architektonicznych rozwiązań do zastosowania.

Tak komentuje to Magdalena Szkarłat z pracowni projektowej APP KOLOR PLUS, zaangażowanej w tworzenie wnętrz wspólnych w naszym biurowcu Łużycka Plus:

Każdemu inwestorowi zależy na indywidualnym podejściu i oryginalnym, spersonalizowanym pomyśle na biurowiec. Dobrze, jeśli ten pomysł towarzyszy gościom i najemcom od wejścia do budynku, przez wszystkie strefy wspólne, hole windowe, toalety, strefy odpoczynku. Taka informacja, nawet nie zwerbalizowana, mówi nam wiele o atmosferze w jakiej przyjdzie nam pracować i spotykać się z ludźmi. Jeśli wnętrze biurowca jest przyjazne i dobrze zaprojektowane, już od progu manifestuje otwartość interesów i przejrzystą komunikację, a ludzie chętnie w nim przebywają.

Według autorów raportu The Global Impact of Biophilic Design in the Workplace najbardziej pożądane są w biurach światło słoneczne i zieleń – dzięki nim o 15% lepsze jest samopoczucie pracowników, są oni o 6% bardziej produktywni, jak również o 15% rośnie ich kreatywność. Zdając sobie z tego sprawę architekci starają się, aby projektowane przestrzenie w biurowcach były jak najlepiej naturalnie doświetlone, natomiast wnętrza bardzo często dekorują roślinami. Ważna jest także ogólnie pojmowana estetyka i zwracająca uwagę projektowa pomysłowość – pobudzająca wyobraźnię i pozwalająca oderwać się od biurowej rutyny. We wnętrzach biurowców do dekoracji często stosowane są np. dzieła sztuki, meble i przedmioty o wyraźnie zarysowanych kształtach geometrycznych, używane są również naturalne lub pochodzące z recyklingu materiały.

To, jak wszystkie te elementy z powodzeniem zastosować w częściach wspólnych biurowców, pokazują poniższe przykłady Łużyckiej Office Park i Łużyckiej Plus.

Zieleń i naturalne materiały

sofa, rzeźby i donica C

Łużycka Office Park, budynek C – przykład wykorzystania światła słonecznego, zieleni i rzeźb wykonanych z naturalnych elementów

We wszystkich budynkach kompleksu Łużycka Office Park, jak i w sąsiadującym z nim biurowcu Łużycka Plus części wspólne przy wejściach są jasne, przestronne i zastosowano w nich „zielone” elementy dekoracyjne. Dostęp światła zapewniają w całości przeszklone ściany, natomiast ekologicznego charakteru nadają wnętrzom dostosowane do kolorystyki poszczególnych budynków donice z roślinami oraz wykonane w większości z naturalnych, drewnianych i poddanych przetworzeniu materiałów prace trójmiejskiego artysty Pawła Sasina, o których szerzej pisaliśmy w listopadzie w tekście Galerie świata biznesu. Warto podkreślić, że umieszczone w Łużyckiej Plus trzy donice zarówno dopełniają wystrój parteru, jak i czynią go spójnym poprzez powielenie liczby trzech obrazów oraz trzech płaskorzeźb znajdujących się w holu wejściowym biurowca.

Założenie było takie, że Łużycka Plus będzie w odbiorze „ekologiczna”, a zastosowane rozwiązania staną się tłem do ekspozycji sztuki (na parterze i w holu windowym) oraz gry światłem na płaszczyznach ścian (w holach windowych na piętrach). Postawiliśmy na rozwiązania monochromatyczne, kolory ziemi: biel, grafit, chłodne beże, ciepłe szarości. Spośród zastosowanych materiałów warto wymienić: kamień, monolityczne schody z terazzo, wielkoformatowe granitogresy, drewno i szkło – opowiada o projekcie Magdalena Szkarłat.

Meble w częściach wspólnych

sofa i rzeźba wnęka ŁOP A

Łużycka Plus – siedzisko projektu trójmiejskiej grupy Tabanda oraz drewniana rzeźba Pawła Sasina

Kolejnymi charakterystycznymi elementami wnętrz wspólnych biurowców zlokalizowanych przy ul. Łużyckiej są meble, a precyzyjniej mówiąc ustawione w nich sofy. Wyznaczają one strefę oczekiwania w lobby, pełniąc tym samym dość oczywistą funkcję użytkową, ale jednocześnie bardzo wyraźnie wpływają na nakreślenie kierunku estetyki wnętrz. W budynkach A, B i C kompleksu Łużycka Office Park wykorzystane zostały meble projektu tureckiej firmy NURUS. Są to tzw. sofy „ósemki”, które nazwę zawdzięczają kształtowi – horyzontalnie ułożonej cyfrze „8”. Dzięki tej wyraźnie zarysowanej geometrii meble sprawiają wrażenie „lekkich” i współgrają z naturalnymi elementami zastosowanymi w częściach wspólnych biurowców. Podobny zamysł przyświecał wykorzystaniu w holu Łużyckiej Plus siedzisk autorstwa młodych trójmiejskich projektantów z grupy Tabanda. Mają one nawiązywać do ekologii i komponować się ze sztuką eksponowaną w obiekcie.

Bajki La Fontaine’a i zdjęcia przyrody

LOP.24.06.10-23

Przykład wykorzystania fotografii w windzie w Łużyckiej Office Park

Do tego miejsca skupialiśmy się na w pewnym sensie oczywistej stronie aranżowania części wspólnych, a więc na miejscach dostępnych bezpośrednio po przekroczeniu progu biurowca. Tymczasem kreatywność architektoniczna może bez trudu sięgać dalej. I tak np. wnętrza wszystkich wind w budynkach Łużyckiej Office Park udekorowane są fotografiami, dobranymi spójnie z kolorystyką budynku. Pochodzące ze zbiorów prywatnych oraz od firmy Kone (producenta wind) zdjęcia przedstawiają przede wszystkim naturę, a celem ich wykorzystania jest uprzyjemnienie tak rutynowej czynności, jaką jest przemieszczanie się windą. Z kolei w Łużyckiej Plus na kilka osobnych słów zasługuje dekoracja części ścian w toaletach wykonaną na zamówienie tapetą z tekstami bajek La Fontaine’a, m.in. tekstem wiersza Lis i Kozieł w przekładzie Adama Mickiewicza. Projekt tekstów i ilustracji został wykonany przez Zuzannę Kołodziej, studentkę Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Na tych kilku przykładach widać dokładnie, że na spójny projekt architektoniczny biurowca składa się zarówno przestrzeń zajmowana i kreowana przez najemców, jak i bardzo istotne z punktu widzenia budowania estetyczno-funkcjonalnego charakteru budynku części wspólne.