W pracy siedzimy zbyt długo, a do tego często w nieodpowiedniej pozycji. Warto pochylić się nad tym problemem, ponieważ większość z nas spędza w pozycji siedzącej aż 8 godzin dziennie. Jak praca siedząca wpływa na Twój organizm i jak ustrzec się przed jej negatywnymi skutkami?

Życie wielu z nas jest zdominowane przez pozycję siedzącą. Przyjmujemy ją w pracy, w drodze i w domu podczas odpoczynku. Jej skutki odczuwamy wszyscy. Mimo tego, że siedzenie nie wymaga od nas wysiłku, bardzo często jest przyczyną zmian zwyrodnieniowych stawów, żylaków czy bólów kręgosłupa.

Czym grozi praca siedząca?

Ponad 5 milionów osób w Polsce to pracownicy biurowi – wynika z raportu „Barometr zdrowych domów”. Statystycznie pracownik wykonuje pracę siedzącą w biurze lub na innym stanowisku, gdzie nie jest wymagane stanie przez minimum 8 godzin dziennie – to aż 1/3 doby. Nie da się ukryć, że nie może to pozostawać bez wpływu na organizm.

Długotrwałe siedzenie powoduje spadek aktywności serca oraz przepływu krwi, co zwiększa podatność na urazy oraz odczuwanie zmęczenia. Do innych negatywnych skutków zaliczyć można:

  • cierpnięcie i opuchnięcie nóg,
  • żylaki,
  • bóle kręgosłupa, które mogą przekształcić się w poważne zwyrodnienia,
  • problemy z trawieniem,
  • obniżenie sprawności fizycznej,
  • zwolniony metabolizm.

Ponadto, naukowcy alarmują, że z powodu siedzenia i niedostarczania organizmowi wystarczającej ilości ruchu, pozostające w bezczynności mięśnie i dużo wolniejszy przepływ krwi prowadzą do takich chorób, jak:

  • cukrzyca,
  • nowotwór,
  • choroby serca.

Zadbaj o dobrą pozycję

Mimo tego, że pozycja siedząca jest najgorszą pozycją dla kręgosłupa, warto zadbać, by była dla niego możliwie najmniej dokuczliwa. Niewłaściwe siedzenie potęguje problemy. Nieergonomiczne fotele, zbyt wysokie lub niskie biurka, brak podparcia dla dolnego odcinka kręgosłupa – to wszystko wpływa na zwiększenie odczuwania skutków siedzenia.

Oto najważniejsze punkty, o których warto pamiętać przygotowując miejsce pracy przy biurku:

  • 90° – tyle powinien wynosić kąt zgięcia nóg w kolanach. Wysokość siedziska należy zatem dopasować do długości podudzi.
  • 25 cm – taką odległość należy zachować między dolną krawędzią blatu biurka a siedzeniem krzesła.
  • Ręce aż do łokci powinny spoczywać na blacie.
  • Monitor komputera należy ustawić w odległości około 50 cm od twarzy, a jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości oczu.
  • Monitor musi być odchylony tak, by wzrok był spuszczony pod kątem 30° i tworzył kąt prosty z powierzchnią ekranu.

Jak minimalizować skutki długotrwałego siedzenia?          

Pracownicy spędzający większość casu za biurkiem powinni pamiętać o regularnych przerwach. Nie trzeba wykonywać żadnych ćwiczeń, czy nawet opuszczać biura. Najważniejsza jest zmiana pozycji na stojącą. Wystarczy pochodzić przez kilka minut lub po prostu postać obok biurka.

Najlepiej, by podjąć jakąś aktywność fizyczną i wykonywać ją regularnie. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę. Pół godziny sportu dziennie wystarczy, by pobudzić metabolizm, wzmocnić organizm i mięśnie oraz dać odpocząć kręgosłupowi po długim dniu siedzenia.

Warto pomyśleć również nad wplataniem ruchu w codzienne czynności, np. dojeżdżanie do pracy rowerem lub wysiadanie z autobusu lub tramwaju przystanek wcześniej i przejście spacerem do celu.

Długotrwała praca siedząca ma ogromny wpływ na zdrowie. Przerwy w siedzeniu zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych schorzeń nawet o połowę.

Podsumowując:

  • Jeśli pracujesz na siedząco, zmieniaj pozycję ciała możliwie jak najczęściej.
  • Zadbaj o odpowiednie krzesło i ergonomię.
  • Odpowiednio rozmieść sprzęty biurowe w przestrzeni, w której działasz.
  • Nie siedź długo w pracy i w domu, ruszaj się jak najwięcej.