Kilka minut przerwy od obowiązków może poprawić Twoje samopoczucie, podnieść poziom energii i zwiększyć koncentrację, lub… nie zdziałać nic. Od Ciebie zależy, czy z niej skorzystasz, czy jeszcze bardziej się zmęczysz.

Jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie — przeznaczamy na pracę średnio 8 godzin dziennie*. 40-godzinny tydzień pracy jest dla nas normą, jednak na tle innych, rozwiniętych krajów UE, po prostu przepracowujemy się i wypalamy. Jak temu zapobiec? Jest na to sposób — dobrze wykorzystana przerwa w pracy. Poznaj nasze propozycje na efektywne zarządzanie czasem wolnym podczas wykonywania obowiązków zawodowych.

Po co nam przerwy?

Przerwy umożliwiają regenerację po intensywnej pracy. Już kilka wolnych minut pozytywnie wpływa na działanie mózgu — zwiększa jego wydajność, wspomaga zapamiętywanie i koncentrację. Pozorne „nic nierobienie” zwalnia mózg z wytężonego wysiłku i w tym czasie — bez naszego udziału — porządkuje on i utrwala informacje związane z tym, nad czym pracowaliśmy do przerwy. Chwila dystansu pomaga też w ponownej ocenie naszych działań i ewentualnej korekcie kierunku, w jakim zmierzajmy.

Żeby przerwa przyniosła zamierzony efekt, nie możesz spędzić jej na scrollowaniu Facebooka, poprawianiu szczegółów projektu, nad którym pracujesz, czy oglądaniu branżowej konferencji. Sukces tkwi w całkowitej zmianie tematu, na którym się koncentrujesz. Załatwianie wizyty u lekarza (chociaż bywa konieczne i wtedy zachęcamy Cię do szybkiej rezerwacji terminu) czy telefon w sprawie zamówienia internetowego po prostu nie pomoże Ci się zregenerować. Jeśli więc nie musisz, podobne zadania odłóż na później.

Jeśli nie masz ściśle określonego czasu, kiedy możesz iść na przerwę, rób ją wtedy, kiedy poczujesz spadek formy, koncentracji i produktywności. To najlepszy moment na chwilę regeneracji.

Wyciśnij przerwę jak cytrynę

Wiesz już, że nawet krótka przerwa w pracy może przynieść wymierne korzyści. Jak zatem najlepiej wykorzystać tę odskocznię od obowiązków zawodowych? Poniżej zamieszczamy kilka propozycji efektywnego spędzenia kilku wolnych minut w pracy.

  • Sposób nr 1 — poruszaj się

Wstań i odejdź od komputera. Idź na krótki spacer lub wykonaj kilka ćwiczeń — najlepiej na świeżym powietrzu. Ruch powoduje wydzielanie dopaminy, która poprawia nastrój i koncentrację. Dotlenisz organizm, a jeśli weźmiesz kilka powolnych i głębokich oddechów — uspokoisz umysł i zmniejszysz stres.

Twój mózg również potrzebuje świeżego powietrza. Jeśli mu go zapewnisz, będzie pracować lepiej, a Twoja kreatywność wzrośnie. Przy okazji odpoczną też oczy, zmęczone niebieskim światłem komputera i zawężonym polem widzenia.

  • Sposób nr 2 — zjedz coś

Owoce, orzechy, bakalie, batony zbożowe i soki owocowo-warzywne to pełne witamin i minerałów przekąski, po które warto sięgnąć. Podniosą poziom energii, pozytywnie wpłyną na koncentrację i pamięć, poprawią nastrój.

Najdłuższą przerwę w pracy wykorzystaj na obiad. Pełnowartościowy posiłek podniesie Twoją witalność, zregenerujesz się, odpoczniesz i poprawisz swoją sprawność psychofizyczną. Jeśli zjesz obiad w towarzystwie, dodatkowo wpłynie to na poprawę samopoczucia, zaangażowanie i chęć do pracy.

  • Sposób nr 3 — nawodnij się

Ciało człowieka składa się w 70 proc. z wody i zużywa ją na procesy niezbędne do życia. Uzupełnianie płynów — najlepsza jest zwykła woda — pomaga utrzymać organizm w zdrowiu i wspomaga jego wydolność fizyczną i intelektualną. Kiedy czujesz zmęczenie lub znużenie w pracy, woda pomoże Ci je pokonać. Zwiększy Twoją koncentrację i poprawi samopoczucie.

  • Sposób nr 4 — zrób coś związanego z Twoimi zainteresowaniami

To może być cokolwiek: przeczytanie artykułu na temat, który Cię interesuje, oglądanie zdjęć, posłuchanie muzyki lub chwila zabawy z psem, jeśli kochasz psy i masz chociaż jednego w domu. Dobrym pomysłem jest też rozmowa z innymi ludźmi. Chodzi o to, żeby zająć umysł tematem dalekim od tego, co wykonujesz zawodowo i jednocześnie przyjemnym. Takie chwile rozproszenia uwagi to balsam dla Twojego mózgu, zmęczonego ciągłym stanem koncentracji na zadaniach.

  • Sposób nr 5 — zrelaksuj się

Każda przerwa temu służy, ale tutaj chodzi o poświęcenie czasu na świadomy relaks. Jeśli w biurze Twojej firmy jest pokój do odpoczynku, tzw. chill-room, udaj się tam i porozciągaj, zrób kilka ćwiczeń oddechowych, pomedytuj. Lub po prostu odetchnij w hamaku albo na wielkiej poduszce, która kształtem dopasuje się do Twojego ciała. Niektóre firmy zapewniają swoim pracownikom piłkarzyki, bilard, ping-ponga, konsole do gier video i gry planszowe. Jeśli podobne aktywności Cię relaksują, korzystaj z nich regularnie.

Jeśli masz taką możliwość — zdrzemnij się, to znakomicie regeneruje cały organizm. Już po 20 minutach drzemki poczujesz przypływ energii i odświeżenie, a Twój mózg znów będzie pracować na najwyższych obrotach.

Choć dawniej wyjście na przerwę było źle widziane, to dziś większość pracodawców wie, że chwila wytchnienia od pracy zwiększa kreatywność, wydajność i zadowolenie z pracy.

 *Dane OECD