Mamy do czynienia z nimi praktycznie wszędzie, choć niekiedy są tak silnie zakorzenione w naszej pamięci, że nie przywiązujemy do nich zbyt wielkiej wagi. Logo, bo o nich właśnie mowa, kreują nasze otoczenie i są obecne praktycznie wszędzie – od produktów spożywczych po sprzęt elektroniczny czy samochody.

Logo stanowi podstawę oznakowania firmy i odgrywa ważną rolę w budowaniu marki. Z biegiem czasu coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie takiego znaku do swojej identyfikacji, a największe światowe marki cyklicznie co kilka lat przechodzą rembranding, pokazując jednocześnie, jak ważne jest dostosowanie logo.

Dobrze zaprojektowane logo powinno być przemyślane i spójne z wizerunkiem firmy. Chociaż zmieniające się trendy wyznaczają pewne wzorce lub ucierają szlaki, którymi podąża wiele marek, to znak graficzny powinien przede wszystkim pasować do branży, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo.

Logo czy logotyp?

Wiele osób traktuje logotyp jako synonim logo, stąd bardzo często możemy słyszeć o logotypach marek. Warto jednak podkreślić, że pojęcie „logo” jest szersze, a “logotyp” jest jedną z podstawowych jego składowych. Elementami identyfikacji wizualnej są: sygnet, logotyp oraz tagline, przy czym tagline może, ale nie musi występować w logo. Sygnet odnosi się do graficznej części, a logotyp można uznać za graficzną interpretację tekstu.

Łatwo więc uznać, że logo jest zestawem elementów, które tworzą pełną identyfikację marki. Chcąc stworzyć idealną propozycję, trzeba pamiętać, że niezmiernie ważne jest stworzenie komunikatywnego, łatwego w przekazie i przykuwającego uwagę znaku. Dzięki temu odbiorcy będą mogli je bez problemu zauważyć i zapamiętać. Powinno być również podatne na zmiany. Idealne logo może zostać dostosowane do aktualnych potrzeb rynku, nowych produktów czy zmieniającej się wizji przedsiębiorstwa.

Trendy zmierzające ku minimalizmowi 

Jednym z najsilniejszych trendów w identyfikacji wizualnej firm jest minimalizm. Z roku na rok coraz więcej marek dąży do uniwersalizmu. Minimalizm w projektowaniu logo wymaga doświadczenia, ponieważ istnieje cienka granica pomiędzy oszczędnością w przekazie, a przeciętnością.

Logo w stylu retro

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, również w zakresie projektowania logo, trendy lubią wracać. Nic więc dziwnego, że dużym zainteresowaniem cieszy się klimat retro, który uwzględnia duży nacisk na typografię i układ, dzięki któremu otrzymujemy efekt vintage. Warto jednak podkreślić, że nie do każdej marki takie logo pasuje. Świetnie nadaje się do gastronomii, marek piwnych czy ekskluzywnej żywności. Co ciekawe, na klimat retro zdecydował się również Netflix przy serialu Stranger Things.

Ewolucja logotypów

Najsłynniejsze światowe marki regularnie dopasowują swoje logo do zmieniających się okoliczności i trendów. Poniżej przedstawiamy cztery przykłady:

1. Apple 

Logo w kształcie nadgryzionego jabłka jest ciekawym przykładem, jak może wyglądać odpowiednio zaprojektowana identyfikacja. Łatwy do zapamiętania znak nie zawsze wyglądał tak dobrze. Jeśli przypomnimy sobie motyw, na którym firma początkowo budowała swój wizerunek może okazać się, że identyfikacja nie była tak prosta i klarowna jak obecnie. Pierwsze logo Apple przedstawiało Isaaca Newtona siedzącego pod jabłonią z dojrzewającym owocem.

Fot. Chip.pl

2. Microsoft

Pierwszy projekt logo firmy Microsoft składał się w latach 70. XX wieku z dwóch elementów: Micro i Soft, które były zachowane w odcieniach szarości. Chociaż jeszcze tego samego roku identyfikacja marki została uproszczona, to przez wiele lat nie przypominało aktualnego kształtu.

https://www.youtube.com/watch?v=dDWYpFi5UUk

3. McDonald’s

Ewolucja logotypu sieci McDonald’s rozpoczęła się od znacznie bardziej rozbudowanej nazwy. Pierwsze restauracje nosiły nazwę: McDonald’s Famous Barbecue. Taka nazwa pojawiła się również w pierwszym logo marki w 1940 roku. Znane nam złote łuki pojawiły się w logo w 1960 roku, a aktualny kształt identyfikacji powstał w 2007 roku.

Mat. prasowe McDonald’s

4. Coca-Cola

Pierwsze logo Coca-Cola stworzył w 1887 roku asystent twórcy tego napoju, Frank M. Robinson. Chociaż dzisiaj zarówno cała marka, jak i logo są uznawane za jedno z najdroższych na świecie, to na początku działalności nie wymagało żadnych nakładów finansowych. Kluczem do sukcesu stało się akcentowanie dwóch liter „C”, które doskonale wyglądały w reklamach.

Mat. prasowe Coca-Cola

Logo odgrywa istotną rolę w budowaniu marki. Zastanawiając się nad wyborem znaku warto zadbać, by było ono spójne z branżą i misją firmy, a także nie było zbyt trudne do zapamiętania.