people-2557396_1920Elastyczność w pracy możemy rozumieć dwojako – z perspektywy pracownika, który może dopasować swój grafik pracy do opieki nad dziećmi lub realizowania swoich pasji, oraz pracodawcy, który wie, że umiejętności miękkie jego zespołu pozwolą odnaleźć się w każdej sytuacji.

Spędza się w pracy dużą część życia, więc reguły w niej panujące powinny być przyjazne pracownikowi – taką zasadę wyznaje coraz więcej pracodawców. Elastyczny czas pracy jest bowiem współcześnie bardzo popularnym podejściem. Wiele przedsiębiorstw zmienia swoją politykę HR tak, aby nadążyć za zmianami na rynku pracy. Modyfikacja reguł pracy na bardziej elastyczne niesie za sobą wiele udogodnień, takich jak chociażby możliwość uniknięcia korków, odbioru dzieci ze szkół i przedszkoli lub po prostu załatwienia pilnych prywatnych spraw. Rosnące zainteresowanie elastycznością w pracy z perspektywy pracowników wiążę się z zaufaniem pracodawcy, dlatego często przekłada się na lepszą atmosferę w zespole, wzrost efektywności czy pobudzenie kreatywności pracowników.

Praca zdalna coraz bardziej popularna

Jednym z elementów elastyczności jest możliwość wykonywania wszystkich lub części obowiązków zdalnie. Jeszcze do niedawna ta forma pracy mogła kojarzyć się wyłącznie z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, które ze względów ekonomicznych zdecydowały się wykonywać swoje obowiązki zawodowe w domu. Aktualnie system pracy zdalnej cieszy się rosnącą popularnością. Najczęściej występującym wariantem jest system łączony, co oznacza, że część pracy jest wykonywana w biurze, a część w domu pracownika. Część firm udostępnia pracownikom pulę dni, w których mogą pracować z dowolnego miejsca, a niektóre przedsiębiorstwa nie limitują w ten sposób czasu i wybór pozostawiają wyłącznie pracownikom.

apple-1851464_1920

Elastyczne miejsce pracy i elastyczny pracownik

Elastyczne podejście to jednak nie tylko same korzyści dla pracownika, ale i dla pracodawcy. W momencie, gdy rynek pracy ulega częstym modyfikacjom, przedsiębiorstwa chętnie zatrudniają osoby, które cechują się umiejętnościami miękkimi, w tym również większą elastycznością. Nic dziwnego, bo posiadanie tej kompetencji pozwala na dopasowanie się do nieoczekiwanych zmian rynku czy oczekiwań zatrudniającego. Chęć edukacji, nieustanne szkolenia i dopracowywanie nabytych wcześniej umiejętności pozwala na szybkie zaadaptowanie się do nowych warunków pracy, dlatego ta grupa pracowników jest postrzegana jako bardziej ambitna, otwarta na sugestie przełożonych, częściej też zdobywa uznanie, otrzymuje awans czy zajmuje lepsze stanowiska.

workplace-1245776_1920Obustronna elastyczność sprzyja dobrej atmosferze pracy oraz rozwojem zarówno przedsiębiorstwa, jak i pracownika. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm jest ukierunkowana na wzrost elastyczności środowiska pracy i zachęcania załogi do wykorzystywania tego rodzaju umiejętności miękkich.