
Światowe trendy w aranżacji wnętrz biurowych nieustannie ewoluują. Siedziby firm od dawna nie są już przestrzenią potrzebną wyłącznie do wykonywania określonych czynności. Aktualnie urządzane biura są zarówno dopasowane do potrzeb użytkowników, stanowią wizytówkę przedsiębiorstwa, jak i odzwierciedlają ściśle założone idee projektowe. O trendach w aranżacji przestrzeni biurowych rozmawiamy z Małgorzatą Romanowicz, architektką z pracowni Workplace Solutions, która wspólnie z zespołem zaprojektowała m.in. biura Nordea Banku znajdujące się w kompleksie Łużycka Office Park.
Elżbieta Bojanowska: Dobrze zaprojektowana przestrzeń biurowa nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale także wspiera i pobudza kreatywność pracowników. Aranżacje biurowe prezentują starannie przemyślane założenia projektowe, które bazują na coraz bardziej zaawansowanych rozwiązaniach. W którą stronę zmierzają aktualnie trendy w architekturze wnętrz?
Całe nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome, zwracamy większą uwagę na to jak konsumujemy, jak traktujemy siebie nawzajem, a przede wszystkim – jak traktujemy otoczenie wokół nas. Ta świadomość społeczno-środowiskowa przenosi się bezpośrednio na projektowanie wnętrz, także biurowych, w których jakby nie patrzyć spędzamy bardzo dużą część naszego życia. Ekologia i zrównoważony rozwój powinny być wpisane na stałe w proces projektowy, dlatego to nie tylko trendy, ale czysta konieczność i odpowiedzialność projektanta.

E.B.: Trendy ekologiczne będą pojawiać się we wnętrzach biurowych również w 2020 roku?
Jak najbardziej. W 2020 roku możemy spodziewać się kontynuacji wątków ekologicznych. Pojawiają się coraz to nowe zrównoważone rozwiązania i materiały, coraz więcej jest inwestycji w tzw. „czyste technologie”, także we wzornictwie i architekturze. Podejmowanie takich działań będzie coraz łatwiejsze dla projektantów. Odpowiedzialność środowiskowa to coraz częściej fundament wpisany w cele i strategię międzynarodowych firm, a zwłaszcza skandynawskich. Ich przestrzenie pracy mają oddawać ich świadome podejście wobec zmian klimatycznych. To ułatwia przekonanie klientów do implementacji zrównoważonego procesu projektowego w projekcie biura.

E.B.: Jedna z realizacji Workplace Solutions – biuro Nordea Banku odzwierciedla właśnie założenia “zero waste”. Jak powstał pomysł na wdrożenie ekologicznych rozwiązań w aranżacji biura?
Dwa lata temu zetknęliśmy się z tematyką “zero waste” na Stockholm Furniture Fair i od tamtej pory zaczęliśmy śledzić rozwój tego trendu. Pierwsze podejście do przeniesienia tych idei na wystrój wnętrza podjęliśmy po trafieniu na świadomą markę odzieżową NAGO, dla której zaprojektowaliśmy przestrzeń w duchu “less waste”. Równolegle prowadziliśmy research: szukaliśmy producentów, materiałów i rozwiązań ekologicznych, tych minimalizujących negatywny wpływ na środowisko oraz czekaliśmy na odpowiedniego klienta, który będzie gotowy nam zaufać.

E.B. Można powiedzieć, że wnętrze zgodne z tą ideą jest pewnego rodzaju minimalizmem.
Ograniczamy elementy, które spełniają wyłącznie funkcje dekoracyjne. Minimalizujemy przez to ilość odpadów i ślad środowiskowy projektu. Podczas aranżacji lepiej inwestować w trwałe rozwiązania i ponadczasowy design. To, jak wygląda przestrzeń jest oczywiście ważne, ale w ekologicznym biurze chodzi o rodzaj użytych materiałów: ich pochodzenie, skład produktu, droga jaką dany produkt musiał przebyć, aby trafić na budowę oraz to, czy można użyć go ponownie lub przetworzyć. Wraz z rozszerzającą się ofertą takich materiałów, biura ekologiczne będzie coraz łatwiej kształtować zgodnie z każdą koncepcją projektową, co sprawi, że less waste stanie się standardem, a nie tylko przemijającym trendem w projektowaniu.

E.B.: A jakie były założenia projektu wnętrza Nordei?
Przestrzeń była projektowana w oparciu o te same założenia, co pozostałe piętra w budynkach na Łużyckiej. Zachowaliśmy spójność wyposażenia stanowisk i wypracowane układy przestrzenno-funkcjonalne. Jeśli chodzi o koncepcję designu, to nawiązaliśmy do klimatu tzw. „warm nordic” – ciepłego skandynawskiego domu, w którym to różnorodność materiałów podkreśla przytulną atmosferę i wnosi swobodę, której często brakuje w biurowych przestrzeniach. W nawiązaniu do idei “zero waste” zrezygnowaliśmy z wykładzin z podkładem bitumicznym – użyliśmy płytek z podkładem filcowym, które można poddać recyklingowi. Użyliśmy farb ekologicznych oraz folii biodegradowalnych. Szukaliśmy także innych źródeł materiałów i wyposażenia: meble w strefach wspólnych pochodzą z komisów – zostały poddane renowacji. Połączyliśmy także stelaże z odzysku z blatami z przetworzonego plastiku PET. Lampy dekoracyjne pochodzą z serwisów ogłoszeniowych. Sufity udało się nam pozyskać z innych budów. Nie są to typowe ścieżki szukania materiałów – wymagało to od nas nieszablonowego myślenia.

Wnętrze Nordea Banku może się stać wzorem dla innych przedsiębiorstw, by zwróciły uwagę na ekologię w biurach.
Zespół Workplace Solutions w Gdyni zaprojektował pierwsze w Polsce biuro prawdziwie “less waste”, gdzie około 80% elementów aranżacji to materiały odzyskane, z drugiego obiegu i ekologiczne. Udało się to osiągnąć dzięki skupieniu na idei przewodniej – zminimalizowaniu negatywnego śladu środowiskowego i współpracy wszystkich stron – klienta Nordea Bank, dewelopera i zarządcy Łużycka Office Park oraz podwykonawców. Architekci przetarli szlaki i pokazali, że odpowiedzialne podejście w projektowaniu biur jest możliwe i nie wiąże się z dodatkowymi kosztami ani wydłużonym czasem realizacji. To pierwszy krok w szerzeniu idei i edukowaniu, zarówno klientów, pracowników, jak i projektantów.

Dziękuję za rozmowę!