hunters-race-408744-unsplash

Pełnienie funkcji menedżera większości osób kojarzy się z nieograniczoną władzą oraz bardzo wysokimi zarobkami. Jednak nie należy zapominać, że wiąże się to także z dużą odpowiedzialnością i podwojoną liczbą obowiązków. Dla osoby rozpoczynającej dopiero swoją karierę jako menedżer, nowe stanowisko może okazać się zbyt wymagające i dalekie od wyobrażeń. Warto podkreślić jakie kompetencje oraz cechy są przydatne na stanowisku kierowniczym, a jakich zachowań należy się wystrzegać.

Cele firmy – wyznaczaj i pomagaj w ich realizacji

Trudno jest pełnić funkcję kierowniczą bez ustalenia sprecyzowanych działań. Konkretyzacja wymagań oraz jasno postawione cele dla reszty zespołu, pomogą nie tylko opracować właściwą strategię, ale także wyznaczą priorytety w danej firmie. Menedżer powinien określić swoje wymagania wobec współpracowników, a jednocześnie starać się spełniać wszystkie oczekiwania, które na nim spoczywają.

Dobre relacje to podstawa

Czy można pracować z osobą, do której nie ma się zaufania? Raczej nie. Dlatego dobry menedżer powinien tworzyć atmosferę, w której pracownicy będą chcieli wyrażać swobodnie swoje opinie i proponować zmiany, bez obawy że nie zostaną wysłuchani. Należy pamiętać, że ciekawe pomysły powstają zazwyczaj w grupie osób, z których każda czuje się częścią danej organizacji i ma realny wpływ na jej funkcjonowanie.

Problem? Nie obwiniaj, tylko wyciągaj wnioski

Dobra organizacja to często podstawa udanych działań. Jednak nie zawsze wszystko musi iść po naszej myśli. W takiej sytuacji, osoba odpowiedzialna za dany dział, czy zespół powinna dążyć do rozwiązania zaistniałego problemu. Jeśli menedżer jest świadomy, że zostały popełnione błędy, nie powinien w pierwszej kolejności szukać winnego, a raczej przeanalizować je z resztą zespołu. Jeśli potrafisz dzielić się swoją władzą z pracownikami, nie tracąc przy tym należytego szacunku, łatwiej będzie ominąć przeciwności losu.

adult-audience-back-view-1493371

Presja i zbyt duży stres nie zadziała motywująco

Osoba na stanowisku menedżera powinna kontrolować postępy, którym poddawane są kolejne projekty. Ważne jest jednak, aby była także elastyczna i nie bała się zmian jeśli wymaga tego dana sytuacja. Każdy kto pełni funkcję menedżera, powinien dawać swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i oparcia, w razie gdyby wystąpiły problemy z terminowym zrealizowaniem zadania. Zbyt duża presja i stres nie będą dobrymi sprzymierzeńcami. Do osiągnięcia założonego celu wystarczy zazwyczaj odpowiednio szybka reakcja oraz modyfikacja planu działania.

Doceniaj słowem i… odpowiednio wysoką premią

Aby wyniki były osiągane przez zespół, nie wystarczy tylko dobra motywacja w postaci cyklicznych spotkań. Zadaniem menedżera jest stworzenie takiego systemu wynagrodzenia pracowników, który w uczciwy sposób premiuje nie tylko osiągane przez nich wyniki, ale również cały wysiłek włożony w realizację poszczególnych zadań. Ważne jest, aby osoba na stanowisku kierowniczym wystrzegała stosowania szantażu czy innych działań, które będą negatywnie wpływać na jej autorytet oraz relacje z przełożonymi, współpracownikami i klientami.

Podsumowując wspomniane powyżej kompetencje charakteryzujące dobrego menedżera, można odnieść wrażenie, że musi być on nie tylko dobrym specjalistą w swojej dziedzinie, strategiem i psychologiem, ale także wzorem do naśladowania. To on będzie w dużej mierze odpowiedzialny za osiąganie wyznaczonego celu, jednocześnie zdając sobie sprawę, że nie uda mu się to bez odpowiednio zmotywowanego zespołu. Jak więc poradzić sobie w sytuacji, gdy pojawiają się problemy trudne do rozwiązania? Odpowiednia osoba będzie starała się wyciągać wnioski oraz korzystać z nabytego doświadczenia, tak aby możliwe porażki w przyszłości zaowocowały dużymi sukcesami.