Do tego, że owoce zawierają wartości odżywcze i witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Latem możemy sięgać po wiele odmian sezonowych. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie korzyści płyną ze spożywania niektórych z nich.

1. Truskawki
Truskawki poprawiają apetyt, gaszą pragnienie, a nawet leczą ból gardła i chrypkę. Świetnie sprawdzają się także w przypadku zaburzeń nerek i innych elementów układu moczowego oraz problemów z trawieniem. Zawarte w nich pektyny pobudzają pracę jelit, a kwasy organiczne przyspieszają przemianę materii. Chronią skórę przed szkodliwym wpływem promieni UV, co jest przydatne zwłaszcza latem.
Ze względu na dużą zawartość witamin truskawki powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie osób cierpiących na anemię. Są także źródłem potasu, działają odkwaszająco i bakteriobójczo.
2. Maliny
W malinach są zawarte kwasy organiczne, pektyny, antocyjany, cukry oraz lotne związki zapachowe. Znajduje się w nich także bogactwo witamin, w tym m.in. C, E, B1, B2, B6 oraz wiele substancji mineralnych takich jak potas, magnez, wapń i żelazo.
Maliny zawierają barwniki z grupy antocyjan, którym zawdzięczają charakterystyczną barwę i bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Dzięki spożywaniu tych owoców możemy niszczyć wolne rodniki i spowalniać proces starzenia. Zawierają także naturalne substancje o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym, które można porównać do aspiryny. Nic więc dziwnego, że to właśnie sok z malin jest jedną z najpopularniejszych domowych metod na przeziębienie i grypę.
Co ciekawe, maliny świetnie sprawdzają się także w odchudzaniu. W owocach znajdują się tzw. ketony malin, które przez zwiększenie tempa lipolizy przyczyniają się do redukcji tkanki tłuszczowej.

3. Borówki amerykańskie
Borówki amerykańskie mają bogate właściwości zdrowotne. Zawarte w nich substancje obniżają poziom cholesterolu i wspomagają pracę układu nerwowego. Okażą się przydatne także dla osób, które spędzają wiele godzin przed komputerem, gdyż chronią i regenerują narząd wzroku. O jego pozytywnym działaniu w tej kwestii świadczą chociażby liczne preparaty z wyciągiem z borówek.

Borówki zawierają dużo witamin i minerałów, a także antyoksydanty i fitoestrogen, który blokuje działanie enzymów odpowiedzialnych za powstawanie nowotworów.
4. Czereśnie
Czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, który zmniejsza odczuwanie bólu u osób z artretyzmem, a przez zawartość witamin z grupy B wspomaga leczenie tego schorzenia. Charakteryzuje się także dużą zawartością potasu, który dobroczynnie wpływa na funkcjonowanie serca i reguluje ciśnienie tętnicze krwi. Czereśnie są również źródłem kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych oraz obniża poziom cholesterolu.
Przez dużą zawartość jodu wspomagają pracę tarczycy, a ze względu na występowanie w owocach czereśni kwasów organicznych regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki. Opóźniają także proces starzenia organizmu.
Czereśnie dostarczają jednak dużo cukru, dlatego najlepiej spożywać je w okresie powysiłkowym lub godzinach porannych.


5. Czarne porzeczki
Czarne porzeczki są źródłem witaminy C. W 100 g tych owoców znajduje się aż 182 mg tej witaminy. Dzięki temu wspierają działanie układu odpornościowego, chronią przed infekcjami, a także pomagają w regeneracji. Zawierają także błonnik, który działa oczyszczająco na organizm i poprawia pracę układu pokarmowego.

Ze względu na krótki czas występowania truskawek, malin, borówek, czereśni czy czarnych porzeczek warto włączyć je do swojego letniego menu.