morning-819362_960_720

Może się wydawać, że są dużo ważniejsze elementy budowania wizerunku pracodawcy niż kawa, ale z badań wynika, że 1/3 kandydatów ocenia potencjalnych pracodawców po… jakości napojów serwowanych im podczas rozmowy o pracę, w tym właśnie kawy.

Od kilku lat rynek kawowy prężnie się rozwija, o czym świadczyć może nie tylko różnorodność dostępnych kaw, ale także wielość sposobów jej przyrządzania. Już nie tylko arabica czy robusta, teraz liczą się kawy Specialty, czyli takie, które otrzymały wysokie noty od ekspertów za najwyższą jakość ziaren, smak i aromat. Obecnie mamy do wyboru bardzo wiele metod przyrządzania oraz parzenia kawy. Oprócz dobrze znanych ekspresów ciśnieniowych, czy ekspresów przelewowych, mamy do wyboru także metody alternatywne. Pod tym pojęciem kryją się takie urządzenia jak Aeropress, kawiarka, Dripper, czy Chemex. Te wszystkie tajemniczo brzmiące nazwy, dla ludzi z pokolenia X i Y nie są niczym nowym, a dobra kawa stała się dla wielu istotnym elementem nowoczesnego stylu życia. Poniżej przedstawiamy kilka argumentów, które udowadniają, że kawa nie tylko pobudza do pracy, ale może być także istotnym elementem przy kreowaniu wizerunku pracodawcy.

Chcesz przyciągnąć pracownika? Zaproponuj mu filiżankę kawy!
Z badania przeprowadzonego przez Eden wśród pracowników w Wielkiej Brytanii wynika, że aż 30% potencjalnych pracowników postrzega gorzej pracodawcę, jeśli ten podczas rozmowy rekrutacyjnej nie zaproponuje mu szklanki wody lub filiżanki kawy. Wyniki badania mogą wydawać się zaskakujące, jednak trzeba pamiętać, że dla niektórych kawa to idealny sposób na poprawę nastroju oraz koncentracji. Zawarta w kawie kofeina nie tylko redukuje zmęczenie i poprawia krążenie, jest także bogatym źródłem antyoksydantów oraz wpływa na lepszą konsolidację pamięci.

Odpowiednio zaparzona kawa czy herbata może być istotnym elementem całego wizerunku firmy. Poczęstowanie potencjalnego pracownika lub ważnego klienta, może znacznie wpłynąć na rozluźnienie atmosfery podczas spotkania oraz pomóc w nawiązywaniu trwałych relacji. Przywiązanie firmy do najdrobniejszych szczegółów takich jak jakość serwowanych napojów może okazać się więc tak samo ważne, jak same działania biznesowe.

 

coffee-2608864_960_720

 

Karta na paliwo, darmowe wakacje i dobra kawa – tego oczekuje pracownik
Świadomi pracownicy zdają sobie sprawę, że to oni stanowią jeden z najważniejszych zasobów firmy. Na ich zadowolenie, wydajność oraz motywację do podnoszenia swoich umiejętności wpływa już nie tylko wielkość pensji, marka czy otoczenie, ale także dodatkowe pozapłacowe benefity. W tej kwestii, w ostatnich latach zaszły widoczne zmiany. Według badań przeprowadzonych przez firmę Eden, 28% pracodawców najczęściej zapewnia swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną, 20% jako bonus daje ubezpieczenie, natomiast 18% firm przydziela pracownikowi telefon do celów prywatnych. Okazuje się, że dzisiaj takie świadczenia pozapłacowe nie wystarczą, a w wielu przypadkach są nawet zniechęcające. Jak wynika z powyższego badania, aż 43% pracowników wolałoby otrzymać kartę na paliwo, 37% voucher na wakacje a 30% cieszyłoby się z karnetu na wybrane wydarzenie kulturalne. Łatwy dostęp do kawy (i herbaty) w pracy również postrzegany jest w kategorii pożądanych benefitów, aż 45% ankietowanych ocenia go jako „bardzo istotny”.

Wprowadzenie niekonwencjonalnych bonusów pracowniczych może okazać się tańszą opcją niż wypłacenie satysfakcjonującej pracownika pensji. .. Co więcej, takie benefity pozwalają zaspokajać potrzeby zatrudnionych, więc często traktowane są przez nich jako podwyżka oraz wpływają pozytywnie na ich ogólne samopoczucie.

Ekspres do kawy i kursy baristyczne – w to warto zainwestować
Obecnie mamy do wyboru wiele rodzajów ekspresów do kawy. Od przelewowych, do całkowicie zautomatyzowanych ekspresów ciśnieniowych, które za naciśnięciem jednego przycisku przygotują nam aromatyczny napój. Według badania przeprowadzonego przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej okazuje się, że ponad połowa pracowników w 66% polskich firm, pierwszą kawę wypija tuż po przyjściu do pracy, a tylko w co setnej firmie prawie się jej nie pija. Ważną częścią badania było także pytanie o ekspres w biurze jako element mający wpływ na ocenę pracodawcy. Aż 81% ankietowanych odpowiedziało, że częstowanie kontrahenta dobrą kawą może poprawić relacje biznesowe, a 68% odpowiedziało, że posiadanie ekspresu w firmie buduje jej lepszy wizerunek na rynku pracy. Nie ma więc wątpliwości, że inwestycja w tak nieistotne dla wielu wyposażenie biura, może wpłynąć pozytywnie na atmosferę panującą w miejscu pracy i być wyrazem dbania o pracowników.

Ekspres do biura powinien mieć możliwość przygotowania różnorodnych napojów, które trafią w gusta każdego pracownika. Warto zwrócić także uwagę na sposób jego obsługi. Nie zawsze trzeba inwestować w najnowocześniejszy technologicznie sprzęt, jednak warto by był on prosty w obsłudze i nie generował zbyt dużego hałasu czy bałaganu. Jego wybór powinien być podyktowany wielkością biura. Jeśli w naszej firmie pracuje bardzo dużo pracowników, warto pomyśleć o ekspresie, który przygotowuje dwa napoje jednocześnie, natomiast w przypadku małej firmy, ekspres przelewowy powinien okazać się dobrym rozwiązaniem.

Pracodawcy coraz częściej oprócz nowoczesnych ekspresów, wymyślają coraz to ciekawsze pomysły wykorzystania kawy jako istotnego elementu employer brandingu. Organizują kursy baristyczne w miejscu pracy, zapraszają do współpracy wyszkolonych baristów, którzy przez cały dzień serwują pracownikom wysokiej jakości napoje kawowe, przygotowywane z ziaren pochodzących z różnych zakątków świata. Częstym działaniem większych firm jest także współpraca z największymi znanymi sieciami kawiarni. Jest to nie tylko urozmaicenie codziennego dnia pracy, ale może być także doskonałą okazją do zawiązania relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem oraz sposobem na budowanie więzi pomiędzy współpracownikami.