pexels-photo-380768

Odpowiednio zaaranżowane biuro to wizytówka pracodawcy – odzwierciedla wiarygodność biznesową firmy i stanowi wizytówkę przyciągającą najlepszych pracowników.

W ostatnich trzech latach znacznie zwiększyła się świadomość pracodawców na temat istotnej roli biura w budowaniu wizerunku firmy. I choć firmy zdają sobie sprawę z tego, jak duży ma ono wpływ na zadowolenie pracowników, wiele z nich ma w tej kwestii jeszcze dużo do zrobienia. To ważne, bo sposób, w jaki biuro zostanie zaprojektowane, może okazać się kluczowy dla podnoszenia ogólnej efektywności i wydajności pracowników.

Poniżej zebraliśmy kilka ciekawych przykładów z Polski i ze świata, które pokazują, że kreatywność na polu aranżacji przestrzeni biurowych nie ma w zasadzie ograniczeń. To oczywiście „skrajne”, wyraziste i mocno zindywidualizowane przykłady. Warto o tym pamiętać, bo przecież o zadowolenie i efektywność pracowników można także „walczyć” przy użyciu znacznie bardziej zachowawczych pomysłów.

– W przypadku warszawskiej siedziby Grupy Allegro, miejsce pracy zostało tak zaprojektowane, aby wspierać pracowników w ich codziennych działaniach i wywoływać pozytywne skojarzenia. We wnętrzach wykorzystano drewno, ciepłe kolory oraz dużo roślinności. Są one całkowitym przeciwieństwem wąskich korytarzy, bez dostępu do światła i powietrza. Bardzo charakterystycznym elementem siedziby Allegro jest recepcja, która zaprojektowana została na kształt domowego ogrodu. Oprócz sal spotkań i miejsc z wygodnymi fotelami w amfiladzie ustawionych na wykładzinie ze sztucznej trawy, w centralnym punkcie umieszczono trzepak, który pozwala na niezobowiązujące rozmowy ze współpracownikami.

– Warto przyjrzeć się także polskiej siedzibie jednej z najbardziej znanych i największych korporacji na świecie. Biuro Google zlokalizowane w centrum Warszawy oferuje swoim pracownikom nie tylko wygodne fotele i hamaki, bo jest także pokój rozrywek, w którym można oddawać się swoim pasjom. Znajdują się tam konsole do gier, elektroniczne pianino, ściana z klocków, a dla tych niewyspanych biuro posiada własny pokój drzemek, z urządzeniem wyświetlającym nieboskłon na ścianach dla lepszego odpoczynku. W końcu dobry sen to podstawa efektywnej pracy.

– Polskie przykłady można oczywiście uzupełnić o szereg zagranicznych. Dobrze nadaje się do tego siedziba Twittera. Zajmuje trzy piętra biurowca przy Market Street w San Francisco, wyposażona jest w taras widokowy na dachu budynku. We wnętrzach znalazło się także miejsce na wielką jadalnię, stoiska z przekąskami oraz specjalną salę do jogi. Firma od 2015 roku posiada także swoją siedzibę na nowojorskim Manhattanie, która oferuje swoim pracownikom prywatną kawiarnię w stylu Art déco. Znajduje się tam m.in. maszyna tworząca wzory na kawie takie jak: wyrazy, emotikony, a dla chętnych jest również twarz założyciela Twittera, Jacka Dorseya. Pracownicy firmy nie mogą narzekać na brak wygód, w jednym z barów gotuje dla nich mistrz kuchni Mark Gandara, zaś na każdym piętrze korzystać mogą z mini-kuchni, z których każda wyposażona jest w lodówkę z piwem.

 

coffee-smartphone-desk-pen

Activity Based Working – nowy model kształtowania biura
Warto poszukać przyczyn rosnącej konieczności stosowanie niestandardowego podejścia do aranżacji biur. Jak wynika z raportu „The Future of Workplace” (2016), zmiany zachodzące na rynku pracy, które związane są z brakiem specjalistów oraz coraz mniejszą liczbą pracowników powodują, że firmy muszą ze sobą konkurować nie tylko wysokością pensji czy pozapłacowymi benefitami. W czasach, kiedy granica pomiędzy pracą a życiem prywatnym zaczyna powoli zanikać, nowoczesne powierzchnie biurowe, według autorów powyższego raportu, czekają spore zmiany. Organizacja przestrzeni biurowej wykracza poza utarte schematy – teraz liczą się indywidualne podejście do projektowania, wspólne przestrzenie dla wszystkich pracowników i przedmioty pobudzające kreatywność.

Z kolei według raportu Nie bój się Activity-Based Working (wspominaliśmy o nim na naszym blogu nie raz, m.in. TUTAJ), przygotowanego przez Hays, Kinnarps i Skanska, w ostatnich latach zmieniające się trendy w projektowaniu budynków biurowych istotnie wpłynęły na funkcjonowanie wielu firm. Activity-Based Working to nazwa koncepcji wykraczającej daleko poza samą aranżację wnętrz. Jest to element całej strategii firmy pozwalającej zrealizować cele biznesowe, która łączy w sobie technologie, zarządzanie organizacją pracy oraz fizyczną przestrzeń biura. Taka forma kultury organizacyjnej, według powyższego raportu, największe odzwierciedlenie znajduje dzięki wprowadzeniu kilku zasad dotyczących funkcjonowania firmy. W biurze nie ma przypisanych miejsc, pracownicy mają dostęp do wspólnej przestrzeni, jak i do odosobnionych zamkniętych pomieszczeń, a na obowiązki pracowników składają się poszczególne zadania oraz ich realizacja w danym czasie. Istotne jest także zachowanie przejrzystości otoczenia, za pomocą wyposażenia biura w sprzęt technologiczny dopasowany do indywidualnych potrzeb, w ten sposób eliminuje się niepotrzebny chaos wywołany plątaniną kabli. Pomimo że obecnie tylko 7% firm deklaruje korzystanie z powyższego modelu organizacji miejsca pracy, coraz więcej pracodawców dąży do kształtowania przestrzeni biurowej, która nawiązywałaby do cech pożądanych przez firmę i spełniała wymagania pracowników.

Pozwól pracownikom wybrać kolor ścian i aranżację biura
Korporacje stawiają na ponadprzeciętne udogodnienia, które w dużej mierze przyczyniają się do zadowolenia pracowników i korzystnie wpływają na wizerunek firmy. Można powiedzieć, że miejsce pracy projektowane jest w taki sposób, żeby dostarczać pracownikom nie tylko komfortowych warunków do pracy, ale także wspierać go w jego pasjach, rozbudzać wyobraźnię i pozytywnie zaskakiwać. Należy jednak pamiętać, że stworzenie tak nowoczesnego i funkcjonalnego biura może generować spore koszty dla pracodawcy. I że nie każda firma musi mieć huśtawkę w recepcji czy skalne wodospady, aby podobać się pracownikom.

Skuteczniejsze może okazać się zaangażowanie ich do zmiany wnętrza biura. Być może dobrym pomysłem okaże się tutaj anonimowa ankieta, dzięki której pracodawca pozna ich potrzeby. Mała zmiana koloru ścian, zdjęcia odprężających widoków czy kilka nowych roślin w pomieszczeniach mogą pozytywnie wpłynąć na ogólną atmosferę panującą w firmie. Najważniejszy jest pomysł i chęć do jego realizacji. Taka inwestycja będzie nie tylko wyrazem dbałości o pracowników, ale zasygnalizuje klientom oraz potencjalnym kontrahentom, że warto współpracować z firmą, która stawia na ciągły rozwój swojego wizerunku.

Badania przeprowadzone na University of Exeter w Wielkiej Brytanii potwierdzają, że efektywność pracowników może wzrosnąć nawet o 32%, jeśli będą mieli oni realny wpływ na wygląd swojego miejsca pracy. Pokazuje to, że istnieje silny związek między otoczeniem a ogólnym zadowoleniem pracownika, który musi przebywać w nim kilka godzin dziennie. Spadek wydajności pracownika negatywnie wpływa więc nie tylko na wyniki finansowe danej firmy, ale także na ogólny wizerunek pracodawcy.

Decydując o sposobie zaaranżowania biura, warto zwrócić zatem uwagę na takie elementy jak organizacja pracy pomiędzy poszczególnymi działami czy struktury komunikacyjne. Im lepsze dopasowanie miejsca pracy do potrzeb firmy oraz tworzących ją ludzi, tym większa motywacja do osiągania jak najlepszych rezultatów. W tym wypadku dobrym rozwiązaniem może okazać się współpraca pracodawcy z pracownikami, która polegałaby na przeanalizowaniu ich potrzeb dotyczących nie tylko ogólnej organizacji pracy, celów biznesowych i strategii firmy, ale także kwestii związanych z aranżacją i wyglądem biura.