Wciąż przybywa osób, którym zależy na prowadzeniu zdrowego trybu życia. Jeśli chcesz poprawić kondycję, a przy okazji sylwetkę warto spróbować ćwiczeń cardio. Ten rodzaj treningu jest bardzo efektywny w walce z nadwagą, ponadto wzmacnia wydolność serca, wytrzymałość organizmu oraz niweluje stres.

 

Podczas treningu cardio zwiększa się ilość oddechów na minutę, przyśpiesza się tętno, co sprawia, że komórki i tkanki  mięśniowe są lepiej natlenione. Z tego powodu, trening ten nazywany jest również tlenowym. Na czym polega trening cardio, kto powinien go wykonywać i jakie są jego efekty?

 

Trening cardio – na czym polega?

Trening cardio polega na intensywnym wykonywaniu ćwiczeń aerobowych przez minimum 30 minut, a optymalny czas treningu to 60 minut. Aby był najbardziej efektywny, zaleca się robić go regularnie, najlepiej 3 razy w tygodniu. Systematyczne ćwiczenia to w tym przypadku gwarancja sukcesu.

Trening cardio to np. bieganie, pływanie, jazda na rowerze, kajakarstwo, fitness czy aerobik. Jeżeli chcesz rozpocząć tę formę aktywności, nie musisz od razu decydować się na bardzo wyczerpujące i intensywne ćwiczenia. Możesz zacząć, przykładowo od spaceru w szybszym tempie. Najważniejsze jest, by efektem treningu była zwiększona ilość oddechów i podwyższone tętno. Układ krążenia zostanie dzięki temu pobudzony do bardziej efektywnej pracy, co poskutkuje dotlenieniem tkanek.

Ćwiczenia cardio – dla kogo?

Z uwagi na działanie przyspieszające i wspomagające procesy metaboliczne, które pozwalają na szybkie i efektywne spalanie tkanki tłuszczowej, trening cardio polecany jest osobom, które chcą zredukować masę ciała.

Ten rodzaj ćwiczeń wzmacnia układ mięśniowy i polepsza kondycję, dlatego przeznaczony jest dla wszystkich chętnych, jednak osoby z chorobami układu sercowo-naczyniowego powinny skonsultować ze specjalistą chęć rozpoczęcia treningu i dostosować jego intensywność do możliwości swojego organizmu.

Ponadto, trening cardio zalecany jest osobom zmagającym się ze stresem, ponieważ wysiłek fizyczny generuje tzw. hormony szczęścia, czyli endorfiny, dzięki którym osoba trenująca odczuwa przypływ energii i dobrego samopoczucia.

 

Efekty treningu cardio

Jeśli wprowadzisz do swojej rutyny treningi cardio i będziesz wykonywać je regularnie, na pierwsze efekty nie będzie trzeba długo czekać – widoczne będą już po kilku tygodniach. Do długiej listy zalet ćwiczeń cardio zalicza się, m.in.:

  • poprawę kondycji,
  • zwiększenie wydolności i wytrzymałości organizmu,
  • sprawniejsze funkcjonowanie dotlenionych mięśni i organów wewnętrznych,
  • poprawę pracy układu hormonalnego,
  • redukcję nadmiaru tkanki tłuszczowej,
  • przyśpieszenie procesu przemiany materii,
  • redukcję stresu,
  • wzmocnienie układu odpornościowego.