Odpowiednia motywacja wpływa na to jak realizujemy wyznaczone zadania. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej często pada pytanie o motywatory do pracy. Warto zidentyfikować czynniki napędzające do działania nie tylko przy okazji zbliżającej się rekrutacji. Nazwanie ich może pomóc szybciej wspinać się po szczeblach kariery.

Motywacja do pracy to zestaw czynników, które sprawiają, że mamy siłę i chęć do działania, wyznaczania ambitnych celów, dążenia do ich spełniania i podnoszenia coraz wyżej poprzeczki. Odpowiednie motywatory pozwalają czerpać prawdziwą przyjemność z pracy, która staje się również pasją, a nie tylko źródłem zdobywania niezbędnych do życia pieniędzy.

 

Skąd czerpać motywację?

Motywacja w pracy może mieć dwa źródła: wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne źródła motywacji to aspekty, które wpływają na sposób postrzegania siebie, na poczucie własnej wartości i ogólne zadowolenie z życia. Te drugie wiążą się natomiast z warunkami oferowanymi przez pracodawcę. Przełożeni mogą na różne sposoby doceniać pracownika. Okazywanie, że zależy im na zatrudnionym nie musi przejawiać się wyłącznie w postaci gratyfikacji finansowej.

Co motywuje nas do pracy – najpopularniejsze czynniki

Dla niektórych najważniejszym motywatorem będzie przyjazna atmosfera i zgrany zespół pracowników, dla innych będzie to perspektywa zdobycia statusu społecznego i prestiżu, jeszcze inni najbardziej docenią możliwość zarabiania pieniędzy, które można wydać na realizowanie pasji. Czynników motywujących do pracy jest wiele. Mają różną wagę dla każdego człowieka. Oto lista podstawowych motywatorów.

 

  1. Zarobki

Pieniądze to oczywisty czynnik motywujący do pracy. Wysokie zarobki skutecznie zachęcają do podejmowania działań i realizowania wyznaczonych celów. Bardzo skutecznym motywatorem dla wielu pracowników są również dodatki specjalne, np. stażowe oraz premie. Dodatkowe kwoty wpływające na konto niezależnie od regularnego wynagrodzenia pokazują, że zaangażowanie i sukcesy można przeliczyć na konkretne, zadowalające sumy.

  1. Rozwój osobisty

Życie zawodowe zachęca do pracy nad sobą. Aby łatwiej radzić sobie z obowiązkami wymaganymi na stanowisku należy uczyć się skutecznej komunikacji, asertywności czy systematyczności. Wyzwania zawodowe wymagają radzenia sobie w nowych, trudnych sytuacjach, co przekłada się na rozwój osobisty. Nowe cele, dodatkowe aktywności – zapał do samodoskonalenia zazwyczaj jest naturalnym efektem aktywności zawodowej.

  1. Rozwój zawodowy

Możliwość i chęć rozwoju zawodowego to ważny motywator wielu pracowników. Kolejne szkolenia, nowe doświadczenia i umiejętności to czynniki, które znacząco podnoszą wartość pracownika w oczach potencjalnych pracodawców, a to pozwala w przyszłości negocjować o wiele korzystniejsze warunki zatrudnienia.

  1. Atmosfera

Relacje panujące między członkami zespołu to również bardzo ważny czynnik. Sympatyczni, pracowici i pomocni koledzy mogą sprawić, że wykonywanie codziennych obowiązków zacznie sprawiać większą przyjemność. Ze współpracownikami spędza się zazwyczaj minimum 8 godzin dziennie, dlatego tak ważne są zdrowe i pozytywne relacje w miejscu pracy. Dla wielu osób są one na tyle ważne, że decydują o chęci pracy w danym miejscu i zachęcają do dokładania wszelkich starań, by pozostać w nim jak najdłużej.

  1. Work-life balance

Wypełnianie obowiązków zawodowych jest o wiele bardziej efektywne, gdy pracownicy są wypoczęci i zrelaksowani. Nie jest to możliwe, gdy na pracę poświęcają większość dnia i jedyne, czym mogą zająć się po powrocie do domu jest sen. Wypoczęty, spełniony i szczęśliwy pracownik nie postrzega swoich zadań służbowych jako uciążliwych i niemożliwych do wykonania. Znalezienie złotego środka pomiędzy pracą a wypoczynkiem pozwala oderwać myśli od codzienności, odświeża umysł i dodaje energii.

  1. Prestiż

Dla wielu osób zajmowanie prestiżowego stanowiska stanowi najsilniejszą motywację do pracy. Może się to przekładać na szacunek otoczenia i wysoki status społeczny. Nawet jeśli wymaga dużo energii i zaangażowania, często jest uznawane za nagrodę samą w sobie.

  1. Niezależność

Możliwość utrzymania życia na zadowalającym poziomie przy zachowaniu niezależności finansowej to cel wielu osób. Otrzymywanie satysfakcjonującego wynagrodzenia za pracę sprawia, że decydowanie o własnych wydatkach zależy tylko od nas. Pełna swoboda co do tego, na co przeznaczyć swoje zarobki stanowi ogromną motywację do pracy dla wielu osób.

  1. Uznanie

Osiąganie ambitnych celów wywołujących uznanie otoczenia pobudza do efektywniejszych działań. Docenienie ze strony pracodawcy, współpracowników, a także rodziny i znajomych podbudowuje poczucie własnej wartości i zachęca do zdobywania kolejnych celów.

  1. Rodzina

Chęć zapewnienia swoim bliskim wszystkiego, co najlepsze motywuje do pracy wiele osób. Spełnianie marzeń i zaspokajanie potrzeb członków rodziny to zadanie, którego spełnienie skutecznie zachęca do podejmowania wysiłku w życiu zawodowym. Praca dla wspólnego dobra może sprawiać dużo przyjemności.

  1. Zadowalające warunki pracy

Ładne biuro, nowoczesne wyposażenie, liczne możliwości rozwoju, atrakcyjne benefity to czynniki sprawiające, że z chęcią przychodzimy do pracy, a efektywność działań rośnie. Pracodawcy organizujący szkolenia, eventy, wyjazdy integracyjne czy oferujący dodatkowe świadczenia pozapłacowe dają pracownikom poczucie, że firmie naprawdę na nich zależy. Przekłada się to na przeświadczenie bycia pełnowartościowym członkiem organizacji.