Praca zdalna stała się codziennością wielu zespołów, ze względu na trwającą pandemię. Choć badania często wskazują na pozytywne aspekty nowej organizacji pracy – np. większą elastyczność planowania dnia, to ważne są również relacje w grupie.

Dobrze wiesz o tym, że praca to nie tylko wykonywanie powierzonych obowiązków. Istotne są również relacje międzyludzkie, które mają niebagatelny wpływ na atmosferę w grupie, a ta przekłada się na efektywność wykonywania zadań. Poczucie więzi w zespole ma pozytywny wpływ nie tylko na samą pracę, ale także stan psychiczny pracowników. Potwierdzają to badania. Jak podaje portal michaelpage.pl, 72% Polaków uważa, że dobre relacje w miejscu pracy zwiększają jej wydajność, a 60% ankietowanych zgadza się, że dotyczy to także relacji z szefem. Co ciekawe, 62% badanych utrzymuje kontakt z kolegami i koleżankami z pracy także po godzinach, a 42% spotyka się z nimi w celach towarzyskich.

Poznaj 7 sposobów na budowanie dobrych relacji w zespole w czasie pandemii:

1. Organizacja pracy zdalnej – wyzwanie dla lidera

Lider, oprócz opracowania nowego modelu organizacji pracy musi pamiętać także o relacjach w swoim zespole. Naturalnym miejscem ich budowania był dotychczas biurowiec, w którym wszyscy się spotykali. Podczas luźnych rozmów przy kawie lub w trakcie posiłku spożywanego na przerwie lub mniej formalnych spotkań tworzyły się więzi. To właśnie wtedy był czas na rozmowę, a lider mógł bez problemu „wyczuć” panującą atmosferę i samopoczucie poszczególnych pracowników. Teraz nie ma takiej możliwości, ale relacje można budować także zdalnie.

Planując spotkania zorganizuj czas na mniej formalne rozmowy, nie zawsze związane bezpośrednio z życiem zawodowym.

https://www.youtube.com/watch?v=Sd-UEUWldvc

2. Regularny kontakt

Poczucie przynależności do grupy i bycia potrzebnym w firmie ma istotne przełożenie na efektywność pracy i właściwe podejście do wykonywanych obowiązków. To poczucie może zostać zachwiane w czasie pracy zdalnej, ale możesz temu zapobiec. Dobrą metodą jest utrzymywanie regularnego kontaktu. W biurowcu odbywają się one w sposób naturalny, a w przypadku pracy z domu musisz pamiętać o planowaniu regularnych spotkań online. Pozwolą one utrzymać rytm pracy, podobny do tego, znanego w biurze, ale także zagwarantują poczucie wspólnoty w waszej organizacji.

Pamiętaj jednak, aby te spotkania nie wiązały się tylko z rozliczaniem z wykonywanych zadań. To właściwy czas także do przeprowadzania koleżeńskich rozmów, niezbędnych do budowania dobrych relacji w zespole.

  3. Szczerość w kontakcie między pracownikami

W codziennych kontaktach ważna jest także szczerość. Jej obecność da się wyczuć podczas zwykłych rozmów, dlatego online również zadbaj o szczere intencje. Jeśli nie będziesz unikać trudnych tematów w czasie wideo rozmowy, chętnie opowiesz o swoim samopoczuciu i zadasz podobne pytania innym, wówczas każdy chętnie weźmie udział w każdej telekonferencji. Dzięki temu zespół nie odczuje zasadniczej różnicy między bezpośrednimi spotkaniami w biurze, a tymi w sieci.

Pamiętaj, że pytania: Jak się czujesz?, Czy wszystko u Ciebie w porządku? lub Co słychać? nie są dziś już tylko mdłym small talkiem, ale naprawdę mogą dobrze wpłynąć na samopoczucie i budowanie relacji.

4. Empatia i tolerancja

Przytoczone wcześniej dane pokazują też, że wciąż znaczna grupa ludzi woli pracę w biurze niż w domu. Przyczyny mogą być różne – np. mniejsze zdolności do samoorganizacji czy więcej „rozpraszaczy”, których nie ma w biurowcu. Domownicy wykonując zdalnie swoje obowiązki mogą sobie wzajemnie przeszkadzać, a współdzielona przestrzeń nie zawsze stwarza optymalne warunki i może być przeszkodą dla spokojnych i efektywnych spotkań online. Warto pamiętać o empatii i tolerancji. To normalne, że w trakcie rozmowy możesz zobaczyć koleżankę lub kolegę w domowym, niezbyt eleganckim ubraniu, usłyszeć głos dziecka, szczekanie psa lub nawet dźwięki remontu, prowadzonego u sąsiada Twojego rozmówcy. Każdy może znaleźć się w takiej sytuacji, ale można wyciągnąć z niej pozytywny czynnik rozluźniający atmosferę, wykorzystać okazję do żartu lub zabawnej, koleżeńskiej rozmowy. Może mieć to niebagatelny wpływ na samopoczucie osoby, której praca zdalna nie odpowiada tak, jak wykonywanie obowiązków w przestrzeni biurowej.

 

5. Zwróć uwagę na samotnych

Praca zdalna może być wyjątkowo trudna dla osób samotnych. Zamknięcie w domu, ograniczone możliwości spotkań w pracy i poza nią, mogą negatywnie odbić się na samopoczuciu takiego pracownika. Jeśli ktoś taki pracuje w twoim zespole, nie bagatelizuj tego. Jadaliście razem lunche, chodziliście na kawę i wspólne przerwy? Zróbcie to online. Co ważne, takie spotkanie nie musi odbywać się w czasie pracy – możecie umówić się o konkretnej porze na luźną rozmowę, a nawet na wspólny posiłek. Wiele badań wyraźnie pokazuje, że samotne spożywanie posiłków negatywnie wpływa nie tylko na zdrowie psychiczne, ale także fizyczne.

W Azji istnieje zjawisko zwane „mukbang”, czyli transmitowanie na żywo spożywania dużych posiłków. Taki trend swój początek znalazł w Korei Południowej, gdzie wiele samotnych osób wykorzystuje transmisje jako okazje do wspólnego jedzenia i jednocześnie jako metodę na stawianie czoła samotności. Choć dotychczas wydawać się to mogło dziwne i obce kulturowo, w obecnej sytuacji może to być nienajgorsza metoda na utrzymywanie relacji.

6. Świętujemy sukcesy

W wielu zespołach świętowanie sukcesów było dobrą okazją do budowania więzi, spotkań poza biurowcem i rozluźnienia atmosfery. W czasie pandemii takie wyjście nie jest już możliwe, ale pamiętaj o akcentowaniu sukcesów w trakcie spotkań online.

– nie oszczędzaj dobrych słów – w czasie pandemii słowa szczerej pochwały i gratulacji mogą być niezwykle cenne. Poprawią one nie tylko samopoczucie chwalonego, ale także będzie to wyraźny sygnał, że także w trudnych czasach warto się starać i  wspierać;

nie zapominaj o przyjaznych gestach – obecnie ważne są także nawet najmniejsze sukcesy i małe gesty. Pomyśl, jak możesz umilić czas komuś, kto teraz tego potrzebuje, choć praca zdalna was ogranicza. Czasem nawet wysłanie e-kartki lub zabawnego obrazka może zadziałać lepiej niż jakakolwiek inna nagroda.

 7. Wspólne rozwiązywanie problemów

Nic tak nie łączy jak współdziałanie. Jeśli masz jakiś problem – nie bój się zgłaszać do całej grupie lub angażować się w rozwiązywanie problemu innego członka zespołu. Nie musi nawet mieć on związku z życiem zawodowym. Pewność, że jesteście zgraną ekipą i możecie sobie ufać na wielu płaszczyznach, jest bezcenna. Docenisz jej wartość szczególnie w czasie pandemii.

Solidarność ma znaczenie

Jak widzisz, sposoby te wcale nie są trudne do realizacji, a ich stosowanie szybko przyniesie pozytywne rezultaty. Czas pandemii wymaga od wszystkich szczególnego rodzaju solidarności, a ta – jak pokazuje nawet historia – pozwala przetrwać niejeden kryzys. Twój zespół wkrótce będzie mógł wspominać ten czas już tylko jako pewien etap Waszej wspólnej drogi zawodowej.