Książki z poradami cieszą się ostatnio dużą popularnością. Szukamy w nich recepty na szczęśliwe życie rodzinne czy idealną sylwetkę, sposobów na poprawę zdrowia, relacji z innymi ludźmi lub własny rozwój. Wiedza zawarta w niektórych poradnikach może także przydać się w pracy. Przygotowaliśmy 6 książek, które warto przeczytać, by zawodowa codzienność stała się łatwiejsza.

Czytanie rozwija wyobraźnię, kreatywność i otwiera umysł. Zapisane w książce słowa opisują bowiem obraz, który układamy w głowie samodzielnie. Do wniosków dochodzimy stopniowo, wytyczoną przez autora drogą, dlatego to również świetny pomysł na poprawę cierpliwości.

Regularne czytanie pomaga również zwiększać zasób słów, nasze wypowiedzi są pełniejsze i bardziej zrozumiałe. Potrafimy nie tylko lepiej się wysławiać, ale też pisząc, popełniamy mniej ortograficznych błędów.

Jedną z zalet czytania jest też rozwój osobisty. Książki w dużym stopniu mogą przyczynić się do zwiększenia naszej efektywności w pracy, polepszenia zarządzania czasem oraz poprawienia komunikacji z innymi.

Poniżej przedstawiamy kilka najnowszych propozycji, których zawartość okaże się przydatna w wielu sytuacjach biznesowych:

1. „Autobus energii” – Gordon Jon

Książka „Autobus energii” napisana przez J. Gordona pomaga nabrać nowej energii do życia i pracy. Lektura sprawi, że ograniczymy narzekanie, docenimy to, co mamy i będziemy bardziej zadowoleni z tego co robimy. Po jej przeczytaniu nawet zaczniemy akceptować współpracowników, za którymi do tej pory nie przepadaliśmy, zmniejszymy także lęk przed zmianami i zdobywaniem nowych osiągnieć.

2. „Zjedz tę żabę!” – Tracy Brian

„Zjedz tę żabę!” to książka, która ma na celu podnieść wydajność w pracy oraz pomóc osiągnąć z niej zadowolenie. Metaforyczna żaba w tytule opisuje najcięższe i największe zadanie, które stoi przed nami każdego dnia i najczęściej odkładamy je na ostatnią chwilę. Lektura zachęca do tego, aby nie zwlekać z jego wykonaniem, tylko wykonać jak najszybciej, a przez cały dzień będziemy czuć satysfakcję i z większym zapałem podejdziemy do kolejnych wyzwań.

W książce opisanych jest 21 metod, które mają przyczynić się do osiągnięcia szybszego sukcesu w pracy dzięki wzrostowi wydajności, odpowiedniemu ustalaniu priorytetów i dobrej organizacji pracy.

3. „Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania” – Clayton Mike

„Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie planować i realizować zadania”, to książka, która pomaga nam odpowiednio ułożyć swój plan dnia, aby w jak najkrótszym czasie zrobić jak najwięcej zadań. Clayton opisuje w niej metody, które pomagają zarządzać naszym dniem. Wśród nich znajduje się m.in. OATS, która po rozwinięciu, w tłumaczeniu oznacza: Wyniki, Działania, Czas i Harmonogram oraz pętla OODA – Obserwacja, Orientacja, Decyzja, Akcja, czyli model adaptacyjnego cyklu podejmowania decyzji.

Książka z pewnością nauczy nas dzielić zadania na te, które powinny być wykonane jak najszybciej oraz te, których wykonanie można odłożyć w czasie. Dzięki niej dowiemy się jak układać efektywny plan działania i jak go później wdrożyć. Lektura pomaga również zachować balans między pracą, odpoczynkiem i rodziną. Zrozumienie zawartej w książce treści jest ułatwione przez zawarte w poradniku przykłady, quizy oraz zadania.

4. „Zrobione! Naucz się kończyć to, co zacząłeś” – Acuff Jon

Jeżeli borykasz się z niedokończonymi zdaniami i niespełnionymi postanowieniami, to ta książka jest dla Ciebie. Często mamy świetne pomysły, o których realizacji myślimy z entuzjazmem. Niestety równie często ekscytacja się wypala i nie kończymy czegoś, co mogło przynieść nam satysfakcję i sukces. Książka „Zrobione! Naucz się kończyć, co zacząłeś” zawiera wiele narzędzi i pomysłów, które pomogą dokończyć stojące przed nami zadania. Sprawi, że przestaniemy zniechęcać sami siebie przez wewnętrznego krytyka oraz drzemiący w nas perfekcjonizm. Wszystkie strategie zawarte w lekturze poparte są badaniami na kilkusetosobowej próbie.

5. „Nie narzekaj!” – Gordon Jon

Kolejną ciekawą propozycją jest „Nie narzekaj!”. Przeczytamy w niej o tym, jak przekuć skargi, niezadowolenie i inne negatywne elementy w coś pozytywnego i osiągnąć sukces. Autor przekonuje w niej czytelników do pozbycia się negatywnego nastawienia zarówno do życia, jak i do pracy. Książka pomoże usprawnić nasze działania, podwyższyć produktywność i podnieść kondycję.  „Nie narzekaj!” to zbiór niezawodnych pomysłów, strategii i planów działania, które wpływają pozytywnie nie tylko na funkcjonowanie pracowników, ale i całych zespołów. Są one opisane na podstawie prawdziwych doświadczeń jednej z firm, która przygotowała i wdrożyła program zakazujący narzekania.

 6. „Efektywna komunikacja w zespole” – Rzepka Beata

Ostatnia pozycja książkowa pozwoli usprawnić komunikację między współpracownikami. Przeczytamy w niej o wielu metodach wpływający na efektywne porozumiewanie się, m.in. model SPINKA i kanapka, które pokazują, jak dawać skuteczną i zrozumiałą informację zwrotną. Dzięki książce „Efektywna komunikacja w zespole” dowiemy się, jak rozmawiać ze współpracownikami, jak uważnie słuchać oraz jak mówić, żeby inni słuchali. Poradnik pomaga uniknąć błędów w porozumiewaniu się oraz pokazuje, jak organizować spotkania i prowadzić komunikację e-mailową. Dzięki wszystkim poradom zawartym w książce, praca w zespole zyska lepszą wydajność i efektywność oraz pozwoli uniknąć wielu nieporozumień.

Zwolennicy czytania dzielą się na tych, którzy idą z duchem czasu i korzystają z e-booków, oraz na tych, którzy wybierają wyłącznie papierową wersję. Niezależnie od tego, jaki sposób wybieramy, jedno jest pewne – warto czytać.