people-3152585_1920

Pracodawcy aktualnie oferują swoim pracownikom rozbudowany wachlarz świadczeń pozapłacowych. Benefity pracownicze odgrywają istotną rolę motywacyjną, ale mają też na celu utrzymanie oraz przyciągnięcie do firm nowych, wykwalifikowanych pracowników. Jakie benefity pozapłacowe są obecnie najbardziej popularne?

Jak wynika z raportu płacowego 2019 Hays Polska, świadczenia pozapłacowe oferuje aktualnie niemal 90%. pracodawców. Instytut Staszica w raporcie „Ocena rynku świadczeń pozapłacowych w Polsce” opublikowanym we wrześniu br. podaje, że wartość całego rynku benefitów pracowniczych w 2018 roku sięgnęła aż 12,2 mld złotych, co oznacza 8%. wzrost względem roku poprzedniego. Budżet pracodawców, który jest przeznaczany na benefity, jest porównywalny z wydatkami państwa przykazywanymi na wymiar sprawiedliwości – 12,2 mld zł lub administrację publiczną – 13,8 mld zł.

Utrzymywanie dobrych pracowników oraz przekonanie do aplikowania nowej, wykwalifikowanej kadry staje się jednym z najważniejszych wyzwań działów HR. Oferowanie wyższej pensji może okazać się już niewystarczające. Roczne podsumowanie badania Confidence Index (przeprowadzonego w 2018 roku) pokazuje, że perspektywa lepszych zarobków jest istotna jedynie dla 43%. badanych. Oferowanie dopasowanego do potrzeb kadry wachlarza świadczeń pozapłacowych pomaga w kreowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy i uznawania danego miejsca pracy za atrakcyjne.

Benefity pozapłacowe na miarę potrzeb

Karnety na siłownie i do klubów fitness, ubezpieczenie na życie, telefon i samochód służbowy do użytku prywatnego, możliwość korzystania z foteli do masażu czy dostęp do konta na platformie Netflix – możliwości jest naprawdę wiele. Kluczowe jednak okazuje się dopasowanie oferowanych benefitów do oczekiwań i potrzeb zatrudnionych. Chociaż trudno zadowolić wszystkich, to decydując się na wprowadzenie świadczeń pozapłacowych, warto zapytać o zdanie samych pracowników.

Niektóre z proponowanych benefitów, takie jak ubezpieczenie medyczne czy karta uprawniająca do wstępu do różnorodnych obiektów sportowych wydaje się być rozwiązaniami wręcz uniwersalnymi. Z raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku” opublikowanego przez Sedlak&Sedlak wynika, że najważniejszym benefitem dla połowy ankietowanych pracowników jest rozszerzony pakiet opieki medycznej. Opieka medyczna w obliczu rosnącego deficytu lekarzy na rynku wydaje się być nie tylko oczekiwanym, ale wręcz oczywistym bonusem. Co ważne, także przedsiębiorcy traktują ten rodzaj benefitu jako opłacalną inwestycje, a nie wyłącznie koszt.

 doctor-1149149_1920

Dużym zainteresowaniem wśród pracowników – około 20% badanych – cieszą się również użytkowanie samochodu służbowego w celach prywatnych oraz opieka stomatologiczna. . Wybór tego rodzaju świadczeń pozapłacowych jest ściśle związany z oszczędnościami dla pracowników, które za sobą niosą.

Najbardziej pożądane świadczenia dodatkowe w 2018 roku, na podstawie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2018 roku” wydanego przez firmę Sedlak & Sedlak

1111

Nie tylko wymiar materialny

Według tegorocznego raportu Hays Poland rozkład popularności poszczególnych benefitów jest nieco inny. O ile najpopularniejsza jest nadal prywatna opieka medyczna, a tuż za nią znalazły się karty Multisport oraz dostęp do pracowniczego funduszu emerytalnego, to na czwartym miejscu uplasowały się dodatkowe dni urlopowe. Co trzeci respondent wskazał je jako istotne. Takie rozwiązanie wydaje się być interesujące zarówno dla pracujących rodziców, którym ponadprogramowy urlop ułatwia łączenie obowiązków prywatnych z pracą, jak i dla młodszych pracowników, którzy potrzebują dodatkowego czasu wolnego, by móc realizować swoje pasje.

To, jak ważny jest dodatkowy urlop dla wielu pracowników, podkreśla również podsumowanie ubiegłorocznego badania Confidence Index, w którym 89%. respondentów podkreśliło, jak ważne jest dla nich zachowanie work-life balance.

kettlebell-3293475_1920

Oferowanie benefitów pozapłacowych przez pracodawców odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu oraz pozyskiwaniu dobrych pracowników. Ze względu na dużą różnorodność dostępnych współcześnie rozwiązań, warto wybrać takie świadczenia pozapłacowe, które okażą się interesujące z perspektywy pracowników konkretnej firmy.